Κόντρα στη Μαφία
Απόσπασμα, σε ελεύθερη απόδοση, από το βιβλίο “Από την κοινωνική ληστεία στον ανταρτοπόλεμο” (Dal banditismo sociale alla guerriglia) του Αλφρέντο Μ. Μπονάνο. κεφάλαιο: “Κόντρα στη Μαφία” (Contro la mafia)
Απόσπασμα, σε ελεύθερη απόδοση, από το βιβλίο “Από την κοινωνική ληστεία στον ανταρτοπόλεμο” (Dal banditismo sociale alla guerriglia) του Αλφρέντο Μ. Μπονάνο κεφάλαιο: “Κόντρα στη Μαφία” (Contro la mafia)
Το κράτος της Μαφίας (Lo Stato mafìoso)
Από τον θάνατο του στρατηγού Dalla Chiesa έως τις δολοφονίες των στελεχών του τμήματος του Αρχηγείου της Αστυνομίας στο Παλέρμο τις τελευταίες μέρες [Αύγουστος 1985] έχουν ειπωθεί πολλά για τη μαφία και τον τρόπο λειτουργίας της. Προσωπικά δεν ξέρω ποιος σκότωσε αυτούς τους αστυνομικούς και δεν με νοιάζει καν, δεν ξέρω αν ήταν η μαφία ή αν επρόκειτο για τις μυστικές υπηρεσίες ή κάποια άλλη περισσότερο ή λιγότερο επίσημη οργάνωση εξουσίας, αυτό που ξέρω είναι πως ήταν αστυνομικοί και δεν χρειάζομαι τίποτα άλλο. Ο πόλεμος των συμμοριών συνεχίζεται. Για να κατανοήσουμε αυτά τα φαινόμενα, άρα και το φαινόμενο της μαφίας, δεν είναι απαραίτητο να είσαι πολύ έξυπνος. Το να θέλεις πολύ να κάνεις αλμανάκ διατρέχεις τον κίνδυνο να καταλάβεις λίγα. Η μαφία σήμερα είναι το κράτος και το κράτος είναι η μαφία. Βρισκόμαστε αντιμέτωποι με ένα μαφιόζικο κράτος και ταυτόχρονα το αντιμετωπίζουμε σαν μια κρατική μαφία. Οι υποθέσεις που έπραξε η Περιφέρεια της Σικελίας μεταξύ 1946 και 1963 πραγματοποιήθηκαν όλες με «άμεση κλήση», δηλαδή χωρίς να καταφεύγουν σε συνδικάτα και γραφεία. Πρόκειται για τη διαμόρφωση της μεγαλύτερης πελατείας που υπάρχει σήμερα στο Ιταλία. Στην πλειοψηφική έκθεση της επιτροπής κατά της μαφίας [1980] (έγγρ. XXIII, αρ. 2, σ. 203 κ.ε.) διαβάζουμε ότι το 92,7 τοις εκατό αυτών των προσλήψεων αφορούσαν άτομα που με τον ένα ή τον άλλο τρόπο σχετίζονται με μαφία ή είναι οι ίδιοι μαφιόζοι. Υπάρχουν 8.887 εργαζόμενοι στην Περιφέρεια, εκ των οποίων το 73 τοις εκατό είναι από την Δυτική Σικελία. Το πολιτικό φίλτρο που πραγματοποίησε αυτή τη μεγάλη γραφειοκρατική και μαφιόζικη επιχείρηση ήταν η Χριστιανοδημοκρατία υποβοηθούμενη, στο τελευταίο μέρος του εγχειρήματος, από τη συνενοχή του Σοσιαλιστικού και του Ρεπουμπλικανικού Κόμματος, όπως φαίνεται από τα έγγραφα που δημοσίευσε η επιτροπή κατά της μαφίας. Οι πολιτικοί, οι γραφειοκράτες της περιφέρειας της Σικελίας, οι ανώτεροι αξιωματούχοι του κράτους είναι μαφία. Είναι μαφία μέλη της Π2 που κυκλοφορούν ελεύθερα και που δεν έχουν απομακρυνθεί πλήρως από τις θέσεις τους. Είναι Μαφία οι μεγάλοι τραπεζίτες, οι ανώτατοι ιεράρχες της Εκκλησίας, οι μεγάλοι επικεφαλής των οικονομικών, του στρατού, της αστυνομία και των καραμπινιέρων. Οι μεγάλοι Σικελοί και εθνικοί εργολάβοι, οι μεγαλοβιομήχανοι, οι ιδιοκτήτες τοπικών και εθνικών εφημερίδων είναι μαφία. Μαφιόζοι είναι η πλειοψηφία των δημοσιογράφων, των δικηγόρων, των βιομηχανικών μάνατζερ. Και, αν ξεχάσαμε οποιαδήποτε κατηγορία κυριαρχίας και καταπίεσης, δεν το κάναμε από πρόθεση αποκλεισμού.
Η μαφία είναι ένας τρόπος διαχείρισης δημοσίων υποθέσεων με βάση το προσωπικό και ιδιωτικό συμφέρον. Και είναι ένας από τους τρόπους που είναι βασικά πιο εύκολο να καταπολεμηθεί, αν η αναδυόμενη κλίκα ήθελε πραγματικά και είχε τη δυνατότητα να το κάνει. Είναι ο τρόπος εκβιασμού που εφάρμοσε για πρώτη φορά ο ναζισμός και ο φασισμός σε ηπειρωτική κλίμακα. Υπάρχουν και άλλοι τρόποι διαχείρισης των δημοσίων υποθέσεων, σε ιδεολογική βάση, τρόποι που είναι εξίσου επιβλαβής και πολύ πιο δύσκολο να εξαλειφθούν: ο Ιησουιτισμός, ο Ιακωβινισμός, ο Λενινισμός, ο Σταλινισμός είναι παραδείγματα αυτού του δεύτερου τρόπου.
Στην Ιταλία, σήμερα, δεν είναι δυνατόν να μιλήσουμε για την καταπολέμηση της μαφίας αν δεν ξεκινήσουμε από την άμεση καταπολέμηση και την εξάλειψη του καρκίνου της διαχείρισης και της μαφιόζικης νοοτροπίας που κυριαρχεί παντού. Μόνο οι εκμεταλλευόμενοι δεν έχουν καμία σχέση με το σχέδιο της μαφίας. Υποφέρουν από τις συνέπειες, πληρώνουν και επωμίζονται το κόστος, αλλά τα οφέλη είναι όλα στις τσέπες των εκμεταλλευτών. Ο πραγματικός αγώνας ενάντια στις δομές και τις συνέπειες της μαφίας εναπόκειται επομένως στους εκμεταλλευόμενους. Αλλά αυτό ο αγώνας δεν μπορεί να βασίζεται σε πληρεξούσιους, ψήφους, αποδοχή του γεγονότος ότι άλλοι αποφασίζουν στη θέση μας, γιατί έτσι θα οδηγήσει στην παραίτηση και τον συμβιβασμό. Σε μια τέτοια περίπτωση θα είναι και ένας πλασματικός αγώνας που θα αποδειχθεί χρήσιμος στη συνέχιση της μαφιόζικης εξουσίας.
Το μεγαλύτερο πρόβλημα είναι ότι συχνά η μικρότερη μαφία, αυτή που συνδέεται με άμεσα κερδοφόρες και ακόμη πιο επικίνδυνες επιχειρήσεις, μαφία που έχει στενή σχέση με τις άλλες κρατικές μαφίες, αλλά που παρουσιάζεται προφανώς σε σύγκρουση με την τελευταία, αυτός ο τύπος μαφίας αντιμετωπίζεται συχνά ευνοϊκά από τους εκμεταλλευόμενους. Στην πραγματικότητα, τους φαίνεται ως εναλλακτικός τρόπος εκμετάλλευσης. Επιπλέον, συχνά επιστρατεύει για εργασία δικούς της ανθρώπους από τα φτωχότερα στρώματα της κοινωνίας, με προσφορές που δεν μπορούν να απορριφθούν για τα δικά τους πλεονέκτημα και επίσης για την περίεργη γοητεία της δικής τους επικινδυνότητας.
Για τους αναρχικούς, η μάχη κατά της μαφίας πρέπει επομένως να στηθεί σωστά. Δεν είναι μια πάλη ενάντια σε περιθωριακές μορφές του φαινομένου, αλλά μιας γενικευμένης πάλης ενάντια στο Κράτος και άρα και ενάντια σε εκείνες τις μορφές της μαφίας στις οποίες προσωποποιείται, δείχνοντας τις ρίζες της ακόμη και κάτω από τα πιο μακρινά προσχήματα. Ας πάρουμε το παράδειγμα τη μαφία των σκληρών ναρκωτικών. Αυτό στην πράξη χρηματοδοτείται από το ίδιο το κράτος. Στην πραγματικότητα, στη Σικελία, οι πέντε οικογένειες της Μαφίας που διαχειρίζονται την διακίνηση των σκληρών ναρκωτικών ανήκουν όλες στο Οικογένεια Salvo που για δεκαετίες ήταν η οικογένεια που διοικούσε τις κρατικές εφορίες στην περιοχή, έλαβε στο νησί περίπου το 12 τοις εκατό της φορολογικής πριμοδότησης ενώ αλλού, στην υπόλοιπη ιταλική χερσόνησο, ήταν γύρω στο 5 τοις εκατό. Αλλά το πιο ενδιαφέρον πράγμα είναι ότι οι πληρωμές προς το κράτος που εισπράττονταν ως φόροι που πλήρωναν οι πολίτες, πραγματοποιήθηκαν με καθυστέρηση μερικών ετών. Αφού πρόκειται για εκατοντάδες δισεκατομμύρια είναι εύκολο να καταλάβουμε που επενδύθηκαν αυτά τα τεράστια ποσά από την οικογένεια Salvo και από τις παράπλευρες συμμορίες. Η ίδια η δομή της κρατικής μαφίας χρηματοδότησε τη δομή της περιφερειακής μαφίας επιτρέποντας την αγορά καθαρής ηρωίνης ή τη δυνατότητα κατασκευής μεγάλων δικτύων διύλισης και διανομής που ανακαλύπτονται τα τελευταία χρόνια στη Σικελία.
Ας πάρουμε τη μαφία των προμηθειών, που αναπτύχθηκε, σε αντίθεση με την προηγούμενη, στην ανατολική Σικελία. Οι μεγάλες κατασκευαστικές εταιρείες στην Κατάνια είναι όλες μαφιόζικες εταιρείες. Η κατασκευή αυτοκινητοδρόμων, τα μεγάλα Δημόσια κτίρια, λιμάνια και φράγματα, είναι συμβεβλημένα με διαδικασίες μαφίας και με εκατοντάδες πτώματα ως συνοδευτικό. Ο, για πολλά χρόνια, δημοτικός σύμβουλος της Κατάνια ήταν αδερφός ενός δολοφονημένου μαφιόζου (μαζί με τους τρεις καραμπινιέρους που τον συνόδευσαν) κατά τη διάρκεια μεταφοράς από τη μια φυλακή στην άλλη για να υποβληθεί σε ανάκριση. Αυτός ο σύμβουλος, των Χριστιανοδημοκρατών, ήταν ένας από τους πολλούς ακρογωνιαίους λίθους στους οποίους βασίστηκε η ανάπτυξη της μαφίας του τομέα των προμηθειών στην ανατολική Σικελία. Όλα έγιναν με τη συνεννόηση και το προστασία των δομών της κρατικής μαφίας που, επίσης, με αυτόν τον τρόπο, μέσω της μαφίας της DC, χρηματοδοτούν και προστατεύουν τις περιφερειακές δομές της μαφίας. Η βάση πυραύλων Comiso εμπλέκει τα συμφέροντα αυτών των μεγάλων εταιρειών της μαφίας που διεκδικούν συμβόλαια. Στη μάχη του Comiso, είναι απαραίτητη η ασχολία με την εξέλιξη του συνεχιζόμενου αγώνα. Όταν οι σύντροφοι που μοιράζουν φυλλάδια μπροστά στα σχολεία της περιοχής, μπροστά στα εργοστάσια και μπροστά στις βάσεις, έχουν να αντιμετωπίσουν την αστυνομία και τους καραμπινιέρους δεν μπορούν να μην σκεφτούν πώς αυτές οι λεγόμενες υπηρεσίες επιβολής του νόμου βρίσκονται εκεί όχι μόνο για να υπερασπιστούν τα συμφέροντα ενός πολιτικού σχεδίου εγκληματικού και ιμπεριαλιστικού, αλλά και για να υπερασπιστεί τα μικρότερα και πιο άμεσα μαφιόζικα συμφέροντα όσων ενδιαφέρονται να χτίσουν τη βάση για να βγάλουν δισεκατομμύρια από αυτήν. Αυτό είναι ένα ακόμη παράδειγμα του πώς η κρατική μαφία, μέσω των ένοπλων σωμάτων του, υπερασπίζεται και προστατεύει τα συμφέροντα των περιφερειακών μαφιών. Είναι απαραίτητο να εξηγήσουμε αυτή την κατάσταση στους εκμεταλλευόμενους και να την εξηγήσουμε με γυμνό και ωμό τρόπο, καθιστώντας σαφές ότι κάθε μερική πάλη, αν διεξάγεται με την (φαινομενική) υποστήριξη εκείνων των κομμάτων που λένε ότι θέλουν να ηγηθούν του προλεταριάτου, καταλήγει να είναι χρήσιμη για το κράτος και άρα για τη μαφία.
Συγκρούσεις μεταξύ μαφιών (Scontri tra mafie)
Τον τελευταίο καιρό, δικαστές και ανώτεροι αξιωματούχοι έχουν συλληφθεί στη Σικελία απο τους καραμπινιέρους, με μεγάλες τυμπανοκρουσίες. Κατά τη γνώμη μου, δεν πρόκειται για μία από τις πολλές περιπτώσεις διαφθοράς, αλλά για κάτι περισσότερο. Είναι οτι μια παλιά δομή εξουσίας της μαφίας που δέχεται επίθεση από μια άλλη δομή, αν όχι πραγματικά εκκολαπτόμενη, τουλάχιστον ένας φορέας μεταρρυθμιστικών μοντέλων καλύτερης τεχνοκρατικής αποτελεσματικότητας. Το δικαστικό σώμα του Πιεμόντε, τυχαία, ήταν ο εκπρόσωπος των νέων τάσεων, που ήρθε επικεφαλής μιας σειράς ερευνών σχετικά με τις δραστηριότητες που πραγματοποιήθηκαν από τις οργανώσεις της Κατάνια και της Σικελίας στο Τορίνο (συμπεριλαμβανομένων των ναρκωτικών και των ανθρωποκτονιών). Αυτή τη φορά δεν έκλεισε τα μάτια όπως παλιά. Ξεκίνησαν τα εντάλματα σύλληψης επειδή οι ανέγγιχτοι ήταν ακόμα ανέγγιχτοι. Τι είχε αλλάξει; Κατά τη γνώμη μου η πολιτική ικανότητα της φατρίας που υποστήριξε τις οργανώσεις της Μαφίας της Κατάνια και της Σικελίας και έλαβε ως αντάλλαγμα πελάτες και χρήματα για τις πολιτικές της εκστρατείες. Η εξήγηση του φαινομένου βρίσκεται ακριβώς στη δυνατότητα εντοπισμού αυτού του χαμένου μέρους δηλαδή υποχωρώντας στο κυρίως μέρος αλλά δεν σταματά να κουνάει την ουρά του. Μια βαθιά αναδιάρθρωση των δομών εξουσίας βρίσκεται σε εξέλιξη στην Ιταλία, και αυτό σε αντιστοιχία με την ανανεωμένες (και όχι πάντα καλά κατανοητές) ανάγκες του κεφαλαίου. Τα παλιά δικαστήρια κοντεύουν να κλείσουν και ανοίγει ο δρόμος για τα γυάλινα κτίρια του νέου τρόπου διαχείρισης των δημοσίων υποθέσεων. Πιο ορατή, αλλά όχι λιγότερο συγκεντρωτική και ενδιαφέρουσα. Το ηθικό πρόβλημα τέθηκε γιατί από την παραγωγική πλευρά υπάρχει μια ολοένα και πιο πιεστική πρόσκληση. Το κράτος πρέπει να αναδιοργανώσει τις καπιταλιστικές δραστηριότητες και γι’ αυτόν ακριβώς τον λόγο δεν μπορεί πλέον να χρησιμοποιήσει τον παλιό μηχανισμό που κληρονομήθηκε εν μέρει τόσο από τον φασισμό όσο και από την κλασική μαφιόζικη νοοτροπία των Χριστιανοδημοκρατών. Χρειάζονται νέους άνδρες, πιο αποτελεσματικούς, μερικές φορές ερωτευμένους με την εξουσία περισσότερο ίσως από τα χρήματα. Φανατικοί Ιακωβίνοι με ρόμπα (και με τα πόδια ζεστά), ικανοί να κάνουν σωστές προτάσεις σε φορολογικά θέματα (την κλασική επανάσταση σε ένα ποτήρι), ικανοί να καταγγείλουν σκάνδαλα και να βελτιώσουν βραχυπρόθεσμα προγράμματα, ώστε να μην πέσουν κατευθείαν στο έδαφος στην πρώτη χιονόπτωση των δέκα εκατοστών.
Δεν είναι η αποτελεσματικότητα που συζητείται εδώ. Ένα αποτελεσματικό κράτος δεν υπήρξε ποτέ, και αυτό το φιλελεύθερο σχολείο το κατάλαβε με την οικονομία πριν από έναν αιώνα. Συζητάμε για ένα είδος αλλαγής γκαρντ. Ο κρατικός θεατής των δολοπλοκιών του κεφαλαίου μπορούσε να σταθεί δίπλα του και να παρακολουθήσει, εν τω μεταξύ, αφοσιωμένος στη δική του επιχείρηση και το πελατολόγιο του. Ο τεχνοκράτης που προσκλήθηκε να συμμετάσχει στην καπιταλιστική αναδιοργάνωση δεν μπορεί πλέον να είναι ένας «πελάτης» πρέπει να έχει κάνει προετοιμασία, έργο και ξεκάθαρες ιδέες. Το κεφάλαιο δεν χρειάζεται πλέον το «mammasantissima», χρειάζονται ειδικοί από εξειδικευμένα πανεπιστήμια στην επικρατούσα ιδεολογία. Σε αυτή την αλλαγή η παλιά φρουρά πέφτει. Οι υπόγειες διαμάχες φαίνονται να φτάνουν στην επιφάνεια και αυτό δεν είναι ασήμαντο θέμα. Οικόπεδα και μυστικές οργανώσεις, αριθμημένες στοές και νοσταλγικά πάρτι, συσσωρευτές δωροδοκιών και ταραχοποιοί περιστρέφονται γύρω από την εθισμένη πλέον προσοχή των ανθρώπων και φαίνεται να επαναλαμβάνεται η ίδια ιστορία ξανά και ξανά με μονοτονία. Αλλά πρέπει να διαβάσουμε καλά αυτή την ιστορία. Το κομμάτι που πρόκειται να παραμεριστεί δεν σκοπεύει να φύγει, εγκαταλείποντας τους μοχλούς της εξουσίας που δίνει και είχε πολλά χρόνια στα χέρια του. Τουλάχιστον θέλει να έχει χρόνο για να τακτοποιήσει τις υποθέσεις του. Για αυτό οι σφαγές και οι βόμβες στα τρένα είναι σήμα προειδοποίησης, εκφοβισμού, εκβιασμού και συναγερμού. Οι σφαγείς έχουν στείλει τη χειρότερη πάστα των ανδρών της εξουσίας, εκείνων που σίγουρα δεν έχουν κανένα ενδοιασμό να σκοτώσουν φτωχούς ανθρώπους για να πραγματοποιήσουν τα έργα πλουτισμού και κυριαρχίας. Και το λεγόμενο νέο κομμάτι, αυτό που κάνει πολύ θόρυβο στο ηθικό ζήτημα, ξέρει πολύ καλά από πού προέρχονται αυτά τα χτυπήματα της ουράς και επίσης γνωρίζει τον κίνδυνο που διατρέχουμε όλοι από άλλα πιθανά γεγονότα του είδους. Βασικά – ειδικά στον Νότο – η παλιά νοοτροπία του πατροναρίσματος εξακολουθεί να υπάρχει. Εδώ υπάρχουν άνθρωποι που αναρωτιούνται με αγωνία τι θα γίνει όταν διαλύονται οι τριάντα χιλιάδες θέσεις εργασίας στην περιοχή της Κατάνια από τους «ιππότες» που συνδέονται με οργανώσεις της μαφίας. Και ειλικρινά, μπορείτε ακόμη και να το σκεφτείτε πόσο από τη μανία του ηθικού ζητήματος, που προαναγγέλθηκε από την πολιτικά νικήτρια πλευρά, αντέχει, τουλάχιστον για την Ανατολική Σικελία, στον ανταγωνισμό σχετικά με την τεράστια επιχείρηση κατασκευής νέων βάσεων πυραύλων Siciliane, μια συμφωνία που αποτιμάται σε περίπου 1.000 δισεκατομμύρια για τα επόμενα τρία χρόνια.
Οι αναρχικοί ενάντια στη μαφία (Gli anarchici contro la mafia)
Με τον όρο «μαφία», με ορολογική διευκόλυνση, σκοπεύω να συνοψίσω τις διάφορες μορφές εξουσίας, που είναι διαφορετικές και έχουν πολύ ενδιαφέροντα χαρακτηριστικά, που όλες χρησιμοποιούν μια κοινή νοοτροπία, η οποία ακριβώς χαρακτηρίζεται από πελατεία. Η δομή της μαφίας βασίζεται σε μια πελατειακή σχέση μεταξύ αφεντικού και υφισταμένων. Η συγκέντρωση των ακολούθων δεν πραγματοποιείται βάσει ειδικών ικανοτήτων – εκτός από σπάνιες περιπτώσεις που αφορούν την κατανομή των καθηκόντων τους στην ανώτατη διοίκηση – όσον αφορά την άνευ όρων και πλήρη τήρηση του επικεφαλής της πελατείας. Κάθε προδοσία τιμωρείται αυστηρά, συγκεκριμένα και συμβολικά, για να σταματήσει τη τάση και να αποθαρρύνει τη μίμηση. Άλλα χαρακτηριστικά της σχέσης της μαφίας είναι: η αποδοχή της αντιπροσωπείας στον ανώτερο, η αξία της ιεραρχίας, η ικανοποίηση προσωπικού συμφέροντος, η υπέρβαση των ενδεχόμενων προβλημάτων που επιτυγχάνονται μέσω της παρέμβασης της οργάνωσης. Με τον καιρό, τα τελευταία εκατό χρόνια, αυτές οι σχέσεις άλλαξαν, περνώντας από έναν ρομαντικό πατερναλισμό σε μια τεχνοκρατική αποτελεσματικότητα. Όμως η ουσία του θέματος παρέμεινε η ίδια. Η μαφία είναι μια οργάνωση παραγωγής σε τοπικό ή διεθνές επίπεδο που λειτουργεί με βάση τους ακριβείς κανόνες της αγοράς. Βασικά, κάποια δεδομένα είναι εντυπωσιακά: περισσότεροι από εκατόν πενήντα θάνατοι το χρόνο στο Παλέρμο και περισσότεροι από διακόσιοι λευκοί θάνατοι, εκατοντάδες στη Νάπολη. Στη Καλαβρία και στη Κατάνια, άλλωστε, αυτά τα δεδομένα δεν διαφέρουν πολύ από αυτά άλλων μεγάλων παραγωγικών δραστηριοτήτων: η Fiat εμφανίζεται με δεκάδες νεκρούς, ο Ansaldo είναι πίσω της, η Montedison φτάνει σχεδόν τους πενήντα. Οι άλλες βιομηχανικές μονάδες σκοτώνουν κατά μέσο όρο με έναν θάνατο κάθε ώρα και τραυματίζουν έναν εργάτη κάθε 5 λεπτά. Σε αυτό δεν μπορούμε να προσθέσουμε τα δεδομένα που σχετίζονται με θανάτους από καρκίνο, θανάτους στο δρόμο λόγω ατυχημάτων, στο δρόμο για τη δουλειά κ.λπ., γιατί η INAIL δεν παρέχει τα στοιχεία και δεν είναι εύκολο να τα βρεις. Το γεγονός ότι ένας άνθρωπος σκοτώνεται από κυνηγετικό όπλο ή συνθλίβεται από ζυμωτήριο ελάχιστα αλλάζει. Φυσικά, στην εξουσία είναι πιο βολικό – μερικές φορές – να τονίζει το σφηνάκι και λιγότερο το μίξερ. Οι αναρχικοί είναι ενάντια στη μαφία με τον ίδιο τρόπο που είναι ενάντια στο κράτος και ενάντια στους μηχανισμούς του θανάτου που η πολιτεία χτίζει για τον πλουτισμό των λίγων και την επιβαλλόμενη επιβίωση των πολλών.
Αυτό που πολεμούν οι αναρχικοί είναι η μαφιόζικη νοοτροπία. Η κατώτερη τάξη που γίνεται μέλος μιας οργάνωσης της μαφίας δεν έχει πλέον την ταξική επιθετικότητα που θα μπορούσε να την είχε κάνει να ξεχωρίσει πριν: πουλώντας τον εαυτό του γίνεται όργανο εξουσίας, όπως αυτοί που αποδέχονται τη λογική του συμβιβασμού πηγαίνοντας να δουλέψουν στο εργοστάσιο, στο γραφείο, στο κτηματολόγιο ή στο κατάστημα. Μεμονωμένα μπορεί πάντα να υπάρχουν εξεγέρσεις και αλλαγές, ανάπτυξη ατομικής ταξικής συνείδησης και απόρριψη ανάθεσης και πελατείας, αλλά στο επίπεδο του φαινομένου συνολικά, δεν μπορούν να γίνουν λογικές διαφοροποιήσεις μόνο και μόνο επειδή το πρώτο χρησιμοποιεί το πολυβόλο και το κυνηγετικό όπλο και το δεύτερο τη σκαπάνη και το κλειδί. Όποιος τραβήξει τα νήματα της οργάνωσης δεν ξεχωρίζει καθόλου, ως μαφία τη Καμόρα, από τον πολιτικό, από τον ιδιοκτήτη βιομηχανικών εταιρειών, από τον δημόσιο επιχειρηματία, διευθυντή, δικαστή, δικηγόρο ή καθηγητή πανεπιστημίου. Οι δομές είναι ισοδύναμες ακόμη και χωρίς να είναι πανομοιότυπες. Η μαφία με μια συγκεκριμένη έννοια ταιριάζει με την κρατική μαφία και με το κράτος της μαφίας αντιστοιχεί με την οργάνωση που μπορεί να αναγνωριστεί ακριβώς στην επικράτεια και στην παραγωγική δραστηριότητα που το χαρακτηρίζει. Αλλά το κράτος κάνει κάτι -μπορεί να υποστηρίξουν κάποιοι-, συλλαμβάνει, περιορίζει, κάνει τις επιτροπές να λειτουργούν ενάντια στη μαφία κ.λπ. Η ίδια η Καθολική Εκκλησία κινείται μετά από χρόνια συνεννόησης. Στην πραγματικότητα, τίποτα δεν έχει αλλάξει. Μήπως μειώθηκε ο αριθμός των δικαστών, αστυνομικών και πολιτικών της μαφίας; Οι ιερείς της μαφίας έχουν ίσως μειωθεί όπως στις μέρες του καρδινάλιου της Μαφίας Ρουφίνι; Όμως το κράτος δεν κινείται για να διορθώσει τα πράγματα. Η πρόθεσή του είναι πάντα να αυτοπροτείνεται ως ρυθμιστής στην αντιφατική φύση του κεφαλαίου. Το τελευταίο παράγει αξία με υπερβολικά υψηλό κόστος και με παράλογο τρόπο. Το κεφάλαιο δεν είναι σε θέση να δώσει στον εαυτό του μια αποτελεσματική ρύθμιση. Σε έναν τομέα όπως η μαφία, αυτό το οικονομικό ελάττωμα υπάρχει ίδιο αν και λιγότερο ορατό λόγω των πολύ υψηλών ποσοστών κέρδους . Αλλά τα πράγματα δεν διαφέρουν: οι πολιτικοί πολύ επιτηδευμένοι, οι δικαστές και οι στρατηγοί πολύ πρόθυμοι για εξουσία, Οι επίσκοποι που ενδιαφέρονται πολύ λίγο για τη βοσκή των ψυχών, μπορεί κάλλιστα να είναι υπερβολικά βαρείς στη μαφία και επομένως η ώθηση προς τις διαδικασίες εσωτερικής αναδιάρθρωσης μπορεί να ξεκινήσει από αυτόν τον οργανισμό με παρέμβαση του κράτους. Μερικά αφεντικά είναι στη φυλακή, αλλά τα πραγματικά αφεντικά, τα πιο σημαντικά, είναι πάντα έξω και πρακτικά άγνωστα. Στη φυλακή η δραστηριότητα ενός αφεντικού μειώνεται στο μισό. Ο ανταγωνιστής τον βοηθάει, τουλάχιστον αν είναι gregarious να ακολουθεί τις εντολές του, αλλά στο μεταξύ ετοιμάζεται να φτιάξει τα παπούτσια του. Το κράτος ενεργεί έτσι ως α’ εσωτερικός ρυθμιστής των διαδικασιών διευθέτησης και βελτίωσης των δομών της μαφίας. Υπάρχει όμως και μια άλλη πτυχή. Η έναρξη μιας ρυθμιστικής διαδικασίας σημαίνει έναρξη της μετάβασης από επίσημη κυριαρχία σε πραγματική κυριαρχία. Το Κεφάλαιο το γνωρίζει πολύ καλά αυτό και γνωρίζει ότι είναι μια πρώτη υποχρεωτική προϋπόθεση ο μετασχηματισμός να είναι η προοδευτική τροποποίηση της νοοτροπίας που από ιεραρχική, πελατειακή και ανάθεσης πρέπει γίνει πιο αυτόνομη, σοσιαλδημοκρατική, συνελεύθερη. Το κεφάλαιο έχει αναπτύξει κατάλληλα σώματα εγκαίρως για το σκοπό αυτό όπως, για παράδειγμα, τα συνδικάτα που λειτουργούν ως τροχός μετάδοσης μεταξύ της κρατικής ρυθμιστικής επιβολής και της αντιφατικής φύσης της παραγωγής αξίας. Άλλωστε το πιο σημαντικό ερέθισμα που ωθεί το κεφάλαιο σ’ αυτή την οδυνηρή επιλογή είναι η μείωση του κέρδους, που συνοδεύεται από τις δυσκολίες συσσώρευσης και την όξυνση της κοινωνικής σύγκρουσης. Υπό αυτή την έννοια, η μαφία βρίσκεται σε μια κατάσταση προνομίων λόγω των δικών της υψηλών ποσοστών απόδοσης του επενδυμένου κεφαλαίου. Αλλά η γενική τάση προς την παραγωγή κοινωνικής ειρήνης, δηλαδή προς τη ρυθμιστική παρέμβαση του κράτους, ισχύει και για τη μαφία. Μάλιστα, δεν είναι ασυνήθιστο για ορισμένα όργανα μπροστά σε μια προοπτική αναδιάρθρωσης, να γίνονται πιο ρεαλιστές από τον βασιλιά. Υπάρχουν μπάτσοι που θα ήταν μπάτσοι με κάθε κόστος. Αυτοί οι όρθιοι ηλίθιοι είναι παντού και μόλις ανοίξει η πόρτα για μεγαλύτερη αυτονομία δράσης, γίνονται άγριοι.
Ο Καρδινάλιος Pappalardo είναι μια από αυτές τις χαριτωμένες προσωπικότητες. Δεν κατέχει καθόλου την πολιτική φινέτσα του προκατόχου του, καρδινάλιου της μαφίας Ruffini, και ως εκ τούτου συχνά πέφτει σε αφέλεια που μπορεί να εμποδίσει τα έργα της μαφίας. Δεν πρόκειται για αρετή αλλά για απλή βλακεία. Τώρα, ο αγώνας ενάντια στη μαφία είναι ένας μακροχρόνιος αγώνας και δεν μπορεί να ανατεθεί στον αυτοσχεδιασμό ενός αστυνομικού πιο σκληρού από τους άλλους ή στη βλακεία ενός βοσκού ψυχών. Τι να κάνω? Η φλυαρία και η ανάλυση είναι χρήσιμες, αλλά μέχρι ενός σημείου. Η βιβλιογραφία για το θέμα θα γέμιζε μία ή περισσότερες βιβλιοθήκες. Στην πραγματικότητα, εμείς οι επαναστάτες καταλήγουμε αναγκαστικά, αργά ή γρήγορα, στον αγώνα μας, αν αυτός προσλαμβάνει μια ορισμένη σημασία, το να μπεις σε σύγκρουση με την εξουσία: οι αστυνομικοί μας σταματούν, μας συλλαμβάνουν, τα αφεντικά μας καταγράφουν, μας απομονώνουν, δεν μας δίνουν δουλειά, η δικαιοσύνη μας καταδικάζει, η μαφία μας εκφοβίζει ,μας σκοτώνει. Το να σκεφτόμαστε να μιλήσουμε στους αστυνομικούς, τα αφεντικά, τους δικαστές θα ήταν σκέτη τρέλα. Γιατί υπάρχει τόση έλλειψη σαφήνειας σε αυτό το σημείο; Υπάρχει όμως ένα πράγμα να πούμε. Δεν μπορούμε να μιλήσουμε στα αφεντικά, αλλά μπορούμε να το κάνουμε στους εργάτες, στους εργάτες που με τη συγκατάθεσή τους επιτρέπουν στα αφεντικά να επιτύχουν την απομόνωση στην οποία βρισκόμαστε. Δεν μπορούμε να μιλήσουμε στους αστυνομικούς και στους δικαστές, αλλά μπορούμε να το κάνουμε σε όλους τους νέους προλετάριους που ελπίζουν να βρουν δουλειά στην αστυνομία ή στους καραμπινιέρους ή σε νέους διανοούμενους που εξαπατήθηκαν από τον μύθο της δικαιοσύνης το ίδιο όπως όλοι.
Με τον ίδιο τρόπο μπορούμε να μιλήσουμε στους προλετάριους και τους υποπρολετάριους που αποτελούν το εργατικό δυναμικό της μαφίας. Μόνο που υπάρχει μια διαφορά, ακόμα κι αν δεν είναι εύκολο να τη δεις. Στους εργαζόμενους, στους προλετάριους – μελλοντικούς υπαλλήλους της αστυνομίας και σε μελλοντικούς διανοούμενους δικαστές ή διευθυντές εταιρειών – μπορείτε να κάνετε μια ομιλία διευκρίνισης, εμβάθυνσης ιδεολογικής, χώρων επιλογής, εναλλακτικών εργασιών, προοδευτικής επίτευξης στόχων της ελευθερίας και της ειρήνης. Για το υποπρολεταριακό τανκ της μαφίας αυτή η ομιλία δεν θα έλεγε τίποτα. Εδώ η βία και η καταπίεση του κράτους, σε όλες της τις εκφράσεις, ήταν πάντα νόμος. Εδώ πρέπει να συστηθείς με ένα πρόγραμμα ακριβές, με σημαντικές προτάσεις, με συγκεκριμένους στόχους, με εναλλακτικές λύσεις. Οι λέξεις δεν είναι αρκετές. Αν δεν έχουμε αυτό το πρόγραμμα ή δεν έχουμε ξεκάθαρες ιδέες να κάνουμε τις σωστές προτάσεις και να υποδείξουμε τις καταλληλότερες λύσεις, καλά θα κάνουμε να σιωπήσουμε γιατί θα καταλήξουμε να μας βάλουν και εμάς στο στόχαστρο του τουφεκιού τους.
ελεύθερη απόδοση: Τροχιά στο Άπειρο