spot_img
6.6 C
Kavala
Κυριακή, 24 Νοεμβρίου, 2024
spot_img

ΣΥΡΙΖΑ ΚΑΒΑΛΑΣ: Α. Για την εξωτερική πολιτική:1. Πώς αποτιμάτε την συνάντηση Μητσοτάκη – Ερντογάν;- Δεν εκπλήσσει κανέναν ότι ο κ. Μητσοτάκης αφού για χρόνια εκμεταλλεύθηκε τυχοδιωκτικά ταελληνοτουρκικά για να πλήξει την Αξιωματική Αντιπολίτευση, με την κατηγορία ότι αποτελεί “εθνικήεξαίρεση” για την οποία “ο πατριωτισμός αποτελεί ξένη λέξη”, προαναγγέλλοντας μάλιστα ότι θα θέσειθέμα Θράκης στον κ. Ερντογάν, σήμερα που βρίσκεται στο εξωτερικό, κάνει στροφή 180 μοιρών. Ξεχνά τηνεμπρηστική, προεκλογικής χρήσεως, ρητορική του και φοράει το κοστούμι της μετριοπάθειας και τηςδιπλωματίας.- Ο ΣΥΡΙΖΑ – ΠΣ, με αίσθηση ευθύνης απέναντι στους πολίτες, δεν πρόκειται να τον ακολουθήσει στονδρόμο της εργαλειοποίησης και εκμετάλλευσης ευαίσθητων εθνικών θεμάτων για ψηφοθηρικούς καιμικροκομματικούς λόγους.- Η συνάντηση του κ. Μητσοτάκη με τον Τούρκο Πρόεδρο και η απόφαση για ενεργοποίηση διαύλωνεπικοινωνίας με τη γείτονα αποτελούν θετικές εξελίξεις τις οποίες στηρίζουμε. Θα λειτουργήσουν υπέρτων συμφερόντων της Ελλάδας μόνο αν πραγματοποιούνται στο πλαίσιο μιας εθνικής στρατηγικής γιαδέσμευση της Τουρκίας σε συγκροτημένο διάλογο, με προοπτική την Χάγη και σαφείς τις ελληνικέςκόκκινες γραμμές. Αλλιώς η Τουρκία θα αξιοποιήσει τη συνάντηση για  να προβάλλει διεθνώς τη χρήσιμηγια τα δικά της συμφέροντα εικόνα διαλλακτικότητας και μετριοπάθειας, ώσπου να επανέλθει στηνένταση μόλις εξασφαλίσει αυτά που διεκδικεί.- Στο πλαίσιο αυτό, και πέρα από τους διθυραμβικούς τόνους των φιλικών της ΜΜΕ, αναμένουμε από τηνΚυβέρνηση ενημέρωση για τα αποτελέσματα τόσο της συνάντησης όσο και της Συνόδου καθώς καιαπαντήσεις σε 3 συγκεκριμένα ερωτήματα:α. Για ποιον λόγο ο κ Μητσοτάκης αλλάζει την πάγια θέση της χώρας και αναφέρεται στην νομικήδιαφορά μας με την Τουρκία για υφαλοκρηπίδα / ΑΟΖ, ως “γεωπολιτική”;β. Διεκδικεί η ελληνική Κυβέρνηση ευθέως από την Αμερικανική, προϋποθέσεις για την πώληση F16στην Τουρκία ή εναποθέτει τις ελπίδες της αποκλειστικά στις καθόλα σημαντικές προσπάθειες στοΚογκρέσο; Έθεσε το θέμα ο κ. Μητσοτάκης στον Αμερικανό Πρόεδρο ή εξακολουθεί να περιορίζεταιστο δόγμα του πιστού και δεδομένου συμμάχου;γ. Ο Πρόεδρος του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου ανακοίνωσε πρωτοβουλία για επανεκκίνηση τωνευρωτουρκικών σχέσεων. Θα θέσει ο κ. Μητσοτάκης τη θετική ατζέντα και τις προϋποθέσεις τηςΕλλάδας σε αυτό το πλαίσιο;2. Ο Ερντογάν έδωσε το “πράσινο φως” για την ένταξη της Σουηδίας στο ΝΑΤΟ. Πώς Σχολιάζετε;- Η απόφαση που ελήφθη χθες στο Βίλνιους άνοιξε μεν τον δρόμο σε έναν Οδικό Χάρτη για την ένταξη τηςΣουηδίας στο ΝΑΤΟ, πλην, όμως, χωρίς να υπάρχει σαφές χρονοδιάγραμμα. Το γεγονός οδηγεί σε δύοδιαπιστώσεις για την τουρκική κυβέρνηση και ένα κρίσιμο, για την ελληνική κυβέρνηση, ερώτημα: Διαπίστωση 1η: η Τουρκία δεσμεύεται μεν να προχωρήσει σε βήματα χωρίς όμως, προς το παρόν,να είναι σαφές το πότε θα ολοκληρωθεί η διαδικασία. Διαπίστωση 2η: είναι σαφές ότι η Τουρκία εξασφάλισε παράλληλα βήματα από τις ΗΠΑ για τα F16και από τον Πρόεδρο του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου για τις σχέσεις ΕΕ – Τουρκίαςσυμπεριλαμβανομένης της αναθεώρησης της Τελωνειακής Ένωσης. (Σημ: υπενθυμίζεται το αίτημαγια ενταξιακή διαδικασία είχε παγώσει από το 2018 το οποίο επανέφερε στο προσκήνιο λίγα μόλις24ωρα πριν τη Σύνοδο ο Τούρκος Πρόεδρος Ερντογάν). Ερώτημα: Το θέμα δεν είναι πώς καταφέρνει η Τουρκία να εξασφαλίζει κέρδη ούτε το πώςφιλοτεχνεί την εικόνα της μετριοπάθειας προς τη Δύση, αλλά το τι διεκδικούν η Ελλάδα και ηΚύπρος και ποια είναι η στρατηγική για ένταξη των ελληνοτουρικών και του κυπριακού στη νέααυτή θετική ατζέντα. Δυστυχώς, κι ενώ είναι σε εξέλιξη γεγονότα που δημιουργούν νέουςσυσχετισμούς και νέα δεδομένα, προκαλώντας ανακατατάξεις σε ένα μεταλλασσόμενο διεθνέςσκηνικό, δεν υπάρχει καμία ένδειξη για μια συγκροτημένη, με σαφείς στόχους, ελληνικήστρατηγική σε αυτήν την κατεύθυνση.

Πρέπει να διαβάσεις!

3. Τις δηλώσεις Μπάιντεν για περαιτέρω εξοπλισμό Ελλάδας και Τουρκίας πώς τις βλέπετε;
– Ενόψει της κρίσιμης Συνόδου του NATO στη Λιθουανία (Βίλνιους), ο Πρόεδρος των ΗΠΑ δήλωσε ότι θα
επιδιώξει τον περαιτέρω εξοπλισμό της Ελλάδας και της Τουρκίας. Τα συμφέροντα της χώρας μας, όμως,
επιβάλλουν ότι οι ΗΠΑ δεν θα λειτουργούν ως παράγοντας επιδείνωσης και έντασης στις διμερείς σχέσεις
Ελλάδας – Τουρκίας, παράγοντας που επιτείνει τον πολυδάπανο ανταγωνισμό των δύο χωρών για την
πρωτοκαθεδρία στη νοτιoανατολική πτέρυγα της Συμμαχίας. Αυτό που συμφέρει την Ελλάδα είναι οι ΗΠΑ
να πιέζουν την Τουρκία να δεσμευθεί στην ύφεση και σε ένα συγκροτημένο διάλογο στη βάση του
διεθνούς δικαίου.
– Η ελληνική κυβέρνηση πρέπει άμεσα να εγκαταλείψει το επικίνδυνο δόγμα περί “πιστού και δεδομένου
συμμάχου” που είχε. Οφείλει στο πλαίσιο μιας ενεργητικής, πολυδιάστατης εξωτερικής πολιτικής, να
πιέσει την Ουάσινγκτον να κινηθεί στην ανωτέρω κατεύθυνση σε σχέση με τα ελληνοτουρκικά αντί να
δημιουργεί συνθήκες για μια νέα κούρσα εξοπλισμών. Εάν δε η Τουρκία δεν δεσμευθεί σε έναν τέτοιο
συγκροτημένο διάλογο (και υπό την πίεση των ΗΠΑ), τότε θα χρησιμοποιήσει τη συνάντηση Μητσοτάκη –
Ερντογάν για να προβάλλει διεθνώς μια εικόνα μετριοπάθειας, να διεκδικήσει αυτά που θέλει και μετά να
επανέλθει στην ένταση.
– Στο ίδιο πλαίσιο, η κυβέρνηση οφείλει να διεκδικήσει δυναμικά να τεθούν προϋποθέσεις από τις ΗΠΑ
για την πώληση F16 στην Τουρκία. Ο ρόλος της ομογένειας και η πίεση που ασκεί στο Κογκρέσο συνιστά
μεν σημαντική βοήθεια, ωστόσο δεν μπορεί να υποκαθιστά τις ελληνοαμερικανικές διαπραγματεύσεις και
τις σαφείς διεκδικήσεις της Αθήνας στο πλαίσιο των ελληνοαμερικανικών, ελληνοτουρκικών και
ευρωτουρκικών σχέσεων. Για αυτό και η κυβέρνηση όφειλε, σε διμερές διακρατικό επίπεδο, να πιέζει για
αυτό το θέμα και όχι μόνο μέσω του Κογκρέσου.
– Υπενθυμίζεται ότι η κυβέρνηση αποφάσισε την επ’ αόριστον παραχώρηση 6 στρατιωτικών
εγκαταστάσεων και του λιμανιού της Αλεξανδρούπολης στις ΗΠΑ χωρίς να διεκδικήσει αντάλλαγμα από
τον Πρόεδρο Μπάιντεν. Ως αποτέλεσμα, αφότου εξασφάλισε αυτά που ήθελε, η Αμερικανική κυβέρνηση
ακύρωσε τη στήριξή της στον αγωγό Eastmed και ανακοίνωσε την άνευ όρων υποστήριξη στην πώληση
F16 στην Τουρκία. Και μόνο αυτή η εξέλιξη συνηγορεί για την ανάγκη επιστροφής σε μια ενεργητική,
πολυδιάστατη, φιλειρηνική εξωτερική πολιτική για την προάσπιση της κυριαρχίας και των κυριαρχικών
δικαιωμάτων της Ελλάδας και την ειρηνική επίλυση στη βάση του διεθνούς δικαίου.
Β. Για τα ακτοπλοϊκά εισιτήρια:
Γιατί λέτε ότι η κυβέρνηση δεν έχει βούληση για δραστικά μέτρα ως προς τις υψηλές τιμές στα
ακτοπλοϊκά εισιτήρια;
– Οι υπέρογκες αυξήσεις των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων συνιστούν σημαντικό πλήγμα για τη νησιωτική
Ελλάδα, για τους επισκέπτες των νησιών αλλά και για τον τουρισμό συνολικά.
– Η ανεξέλεγκτη ακρίβεια σε όλους τους τομείς που έχει τις ευλογίες της κυβέρνησης Μητσοτάκη,
αποτελεί βασική αιτία για τη μείωση της τουριστικής κίνησης στη χώρα μας. Οι αυξήσεις των ακτοπλοϊκών
εισιτηρίων, σε μια ήδη επιβαρυμένη τουριστική αγορά από τη μείωση της ζήτησης, αποτελεί σημαντικό
πλήγμα για τις τοπικές οικονομίες καθώς θα οδηγήσει σε περαιτέρω μείωση της τουριστικής κίνησης. Την
ίδια στιγμή, οι μόνιμοι κάτοικοι των νησιών βλέπουν το κόστος ζωής τους να αυξάνει δραματικά από την
άνοδο των τιμών των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων, την ίδια στιγμή που οι μετακινήσεις τους για λόγους
κοινωνικούς, επαγγελματικούς, υγείας κλπ για τον ίδιο λόγο καθίστανται απαγορευτικές.
– Δεν πρέπει κανείς να ξεχνά ότι οι υψηλές τιμές έρχονται ως συνέχεια μιας πορείας συνεχούς ανόδου των
τιμών των εισιτηρίων που έρχεται από την περυσινή χρονιά. Μια χρονιά που η τουριστική κίνηση
διασφάλισε σημαντικά αυξημένα έσοδα για τις ακτοπλοϊκές εταιρείες. Ειδικά φέτος, που οι τιμές των
καυσίμων έχουν μειωθεί κατά 45% , οι αυξήσεις είναι εντελώς αδικαιολόγητες.
– Η ισχύς των νέων τιμών από την 1η Ιουλίου 2022 και μετά, γίνεται ακόμα και σήμερα αισθητή στις τσέπες
των καταναλωτών. Αν και δεν μπορεί κανείς να επιβεβαιώσει με ακρίβεια εάν η κυβέρνηση της Νέας
Δημοκρατίας γνώριζε τις επερχόμενες επιπτώσεις των αυξήσεων πριν τις εκλογές του Μάιου του 2023 και
έμεινε άπραγη, είναι βέβαιο ότι έχει δείξει αδράνεια όλη την περασμένη περίοδο που οι τιμές των
εισιτηρίων είχαν πάρει την ανιούσα. Οι προτάσεις μας:
 Ενδυνάμωση και επέκταση του μεταφορικού ισοδυνάμου σε νέες κατηγορίες δικαιούχων.

 Επιδότηση των καυσίμων μέσω του μεταφορικού ισοδυνάμου ώστε να ωφελούνται τόσο οι
μόνιμοι κάτοικοι όσο και οι επισκέπτες, όπως είχε θεσμοθετήσει ο ΣΥΡΙΖΑ και στη συνέχεια είχε
ακυρώσει αυτόν τον τρόπο υπολογισμού η Νέα Δημοκρατία.
 Ενίσχυση των ελεγκτικών μηχανισμών.
 Προσωρινή μείωση του ΦΠΑ στα ακτοπλοϊκά εισιτήρια ιδιαίτερα στις ενδονησιωτικές μεταφορές.
– Αυτά είναι μερικά από τα μέτρα που προτάθηκαν ήδη από την περυσινή χρονιά από τον ΣΥΡΙΖΑ ΠΣ και
αγνοήθηκαν από την κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας, όπως επίσης αγνοήθηκαν και οι εκκλήσεις των
τοπικών κοινωνιών για συγκράτηση των τιμών.
– Η ανάληψη κυβερνητικών πρωτοβουλιών, έστω και την ύστατη στιγμή, που θα οδηγήσουν στην
επαναφορά των τιμών των εισιτηρίων στα προηγούμενα επίπεδα αποτελεί όρο επιβίωσης για τη
νησιωτική Ελλάδα. Τέλος θα ήταν εντελώς αδιανόητο, οι αυξήσεις στις τιμές των εισιτηρίων να ανοίξουν
οποιαδήποτε εκβιαστική συζήτηση για αλλαγή των εργασιακών συνθηκών στην ακτοπλοΐα.
Γ. Για την πανεπιστημιακή αστυνομία:
Γιατί μιλάτε για φιάσκο και υπαναχώρηση της κυβέρνηση της ΝΔ;
– Ο υπουργός Προστασίας του Πολίτη κ. Μηταράκης προανήγγειλε σήμερα την κατάργηση της
πανεπιστημιακής αστυνομίας, που η κυβέρνηση της ΝΔ ίδρυσε, υιοθετώντας με αυτό τον τρόπο την θέση
του ΣΥΡΙΖΑ – Προοδευτική Συμμαχία και της συντριπτικής πλειοψηφίας της ακαδημαϊκής κοινότητας.
– Η ΝΔ επί χρόνια επέλεξε την οδό της έντασης και του λαϊκισμού γύρω από την πανεπιστημιακή
αστυνομία. Μάλιστα τον Φεβρουάριο του 2021 ο κ. Μητσοτάκης είχε πει στη Βουλή ότι "Στις σχολές δεν
μπαίνει η αστυνομία, μπαίνει η Δημοκρατία". Περιμένουμε από την κυβέρνηση να μας πει αν σήμερα
"βγαίνει η Δημοκρατία" από τα πανεπιστήμια.
– Τελικά, το μόνο που μένει είναι το κόστος 30 εκ. ευρώ για ένα φιάσκο, την ώρα που υπάρχουν σοβαρές
ελλείψεις στο ΕΚΑΒ και καθημερινά συνάνθρωποί μας χάνουν τη ζωή τους αβοήθητοι.
Δ. Για το άρθρο 16 του Συντάγματος:
1. Γιατί διαφωνείτε με την αναθεώρηση του άρθρου 16 του Συντάγματος και την ίδρυση ιδιωτικών
πανεπιστημίων;
– Είμαστε κάθετα αντίθετοι στην αναθεώρηση του άρθρου 16. Η άποψη του ΣΥΡΙΖΑ – ΠΣ εναντίον της
αναθεώρησης του άρθρου 16 είναι μια θέση που τη διακρίνει η πολιτική συνέπεια και η ιδεολογική
προσήλωση στο ρόλο του δημόσιου Πανεπιστημίου. Συνιστά, ταυτόχρονα, κατάφαση και υπεράσπιση του
Ευρωπαϊκού προσανατολισμού της χώρας. “Μένουμε Ευρώπη” σημαίνει ότι υιοθετούμε τον ευρωπαϊκό
κανόνα υπέρ των δημόσιων Πανεπιστημίων και όχι τον αγγλοσαξονικό υπέρ των ιδιωτικών.
– Η αναθεώρηση του άρθρου 16 και η δημιουργία ιδιωτικών πανεπιστημίων, που επιθυμεί η κυβέρνηση
της ΝΔ, δείχνει ακριβώς ότι θέλει να διαλύσει τον βασικό μηχανισμό κοινωνικής κινητικότητας που
κατέκτησε η μεταπολεμική Ελλάδα, το δημόσιο πανεπιστήμιο. Δείχνει την επιδίωξή της ΝΔ να πάμε σε
σχολές – ελίτ.
– Όταν, μάλιστα, αυτό το μοντέλο έχει οδηγήσει τους φοιτητές στις ΗΠΑ π.χ. σε υπερχρέωση ρεκόρ ύψους
άνω του 1,5 τρισ. δολαρίων, το οποίο η κυβέρνηση Μπάιντεν έχει χαρακτηρίσει βραδυφλεγή βόμβα στα
θεμέλια της αμερικανικής οικονομίας. Αυτό θέλουμε;
– 2.000 πανεπιστημιακά ιδρύματα στην Ευρώπη είναι δημόσια και τα καλύτερα πανεπιστήμια στην
Ευρώπη είναι δημόσια.
– Ο στόχος μας πρέπει να είναι να διαθέσουμε περισσότερους πόρους στα δημόσια πανεπιστήμια, ώστε
να βελτιωθούν περαιτέρω. Σημασία έχει να γίνουμε Ευρώπη. Όταν ο μέσος όρος των στην Ε.Ε. για την
Παιδεία είναι στο 5%, δεν μπορεί στην Ελλάδα να είναι στο 3% και στο 3,5%.
– Το άρθρο 16 είναι μέρος του Συντάγματος που ψήφισε η ΝΔ και ο ιδρυτής της Κωνσταντίνος
Καραμανλής. Είναι η ΝΔ που πρέπει να εξηγήσει και να απολογηθεί γιατί εγκαταλείπει την ευρωπαϊκή
παράδοση και μια θεμελιακή θέση του ιδρυτή της. Όχι η Αριστερά.
2. Διαβάσαμε, όμως, ότι η κυβέρνηση θα παρακάμψει το άρθρο 16 με το άρθρο 28 για τις διακρατικές
συμφωνίες. Πώς σχολιάζετε;

– Πράγματι, αφέθηκε να εννοηθεί από την κυβέρνηση στις προγραμματικές δηλώσεις πως θα επιχειρηθεί
μέσω του άρθρου 28 του Συντάγματος για τις διακρατικές συμφωνίες η ίδρυση ιδιωτικών ΑΕΙ. Ωστόσο, η
κυβέρνηση πρέπει να γνωρίζει ότι το άρθρο 28 για τις διακρατικές συμφωνίες είναι μεν υπεράνω του
νόμου, αλλά όχι υπεράνω του Συντάγματος και άρα δεν μπορεί να παρακάμψει το άρθρο 16.
E. Για τον Ευρωπαϊκό Νόμο για την αποκατάσταση της φύσης:
Γιατί μιλάτε για ταύτιση της Δεξιάς με την Ακροδεξιά στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο;
– Η σημερινή μεγάλη νίκη στη ψηφοφορία για το Νόμο για την Αποκατάσταση της Φύσης, σηματοδοτεί
την αποχώρηση της Δεξιάς του Μάνφρεντ Βέμπερ και της ΝΔ από την Ευρωπαϊκή Πράσινη Συμφωνία.
– Αποδείχτηκε ότι η δίκαιη μετάβαση σε ένα κόσμο φιλικό για τον άνθρωπο αποτελεί την κοινή
συνισταμένη του μεγάλου προοδευτικού τόξου που κέρδισε τη νέα ανίερη αντιεπιστημονική και
αντιδημοκρατική συμμαχία με τη Δεξιά και την Ακροδεξιά που στήνουν ο Βέμπερ και ο Κυριάκος
Μητσοτάκης ενόψει των επομένων ευρωεκλογών.
– Η ΝΔ και οι ευρωβουλευτές της που συντάχθηκαν σε αυτή την επιλογή με το Όρμπαν, τη Μελόνι, τη
Λεπέν, τον Κατσίνσκι, τον Σαλβίνι, την Ελληνική Λύση και τη Χρυσή Αυγή, απέναντι στο Νόμο 5037/2023
που οι ίδιοι ψήφισαν, απέναντι στη θέση της χώρας μας στο Συμβούλιο Υπουργών της ΕΕ, απέναντι στην
άποψη των επιστημονικών οργάνων της ΕΕ, των επιχειρηματικών συνδέσμων και της Κοινωνίας των
Πολιτών, πρέπει πλέον να βγάλουν το πράσινο προσωπείο και να λάβουν το μήνυμα ότι αυτή η μετάβαση
θα πρέπει να είναι δίκαιά, συμπεριληπτική και αναδιανεμητική.
– Σήμερα ο Κυριάκος Μητσοτάκης και το ΕΛΚ ψήφισαν υπέρ του χθες και ενάντια στο μέλλον – το δικό μας
και των παιδιών μας – συνοδεία της Ακροδεξιάς της μισαλλοδοξίας, σε πλήρη άρνηση προς την
επιστημονική γνώση. Στη μάχη για την πρόοδο και τα ανθρώπινα δικαιώματα θα μας βρουν ενωμένους
απέναντι.
Στ. Για την ψήφο των Ελλήνων του εξωτερικού:
Χθες υπήρξε συνάντηση σας με την ηγεσία του Υπουργείου Εσωτερικού για ενημέρωση σχετικά με την
νέα πρόταση της κυβέρνησης για την ψήφο των Ελλήνων του εξωτερικού. Ποια είναι η θέση σας;
– Η κ. Κεραμέως και ο κ. Λιβάνιος κατέθεσαν την πρόταση τους για την ψήφο των αποδήμων. Μας
κατέθεσαν την πρόταση η οποία είναι ακριβώς ίδια με το αρχικό νομοσχέδιο του κ. Βορίδη που
κατατέθηκε τον Απρίλιο του 2021 και δεν είχε υιοθετηθεί τότε.
– Το θέμα της ψήφου των αποδήμων είναι σημαντικό και εμείς θέλουμε να δώσουμε το δικαίωμα σε όσο
το δυνατόν περισσότερους να ψηφίσουν, διότι εκ του αποτελέσματος η πρόταση που τελικά προκρίθηκε
με τον νόμο 4648/2019 δεν είχε τα αναμενόμενα αποτελέσματα.
– Αντίθετα, η αρχική πρόταση του ΣΥΡΙΖΑ που καταθέσαμε στη Βουλή το 2018 εξασφάλιζε και το εκλέγειν
και το εκλέγεσθαι και ήταν σύμφωνη με καλές πρακτικές που εφαρμόζονται σε άλλες χώρες. Εξάλλου,
αυτή η πρόταση είχε κατατεθεί και από τον κ. Γεραπετρίτη το 2017 στην έκθεση της επιτροπής για τα
δικαιώματα του ανθρώπου.
– Ένα τέτοιο σοβαρό θέμα απαιτεί χρόνο και χώρο διαλόγου για να γίνει με αποτελεσματικό τρόπο και
πρέπει να συζητηθεί ουσιαστικά και διεξοδικά, αν αναζητούμε πραγματικά συνθέσεις που είναι
απαραίτητες σε ένα τέτοιο ζήτημα.
– Τέλος, αφού ανοίγει αυτός ο διάλογος, πρέπει να ληφθεί μέριμνα και για τους εκλογείς εσωτερικού που
δεν μπόρεσαν να ασκήσουν το δικαίωμα τους λόγω εργασίας τους σε διαφορετικό τόπο από τον τόπο
κατοικίας τους κάτι που συνετέλεσε στο μεγάλο ποσοστό αποχής στις πρόσφατες εκλογές, θέμα για το
οποίο ΣΥΡΙΖΑ – ΠΣ θα αναλάβει νομοθετική πρωτοβουλία.
Ζ. Για τα μέτρα προστασίας των εργαζομένων από τον καύσωνα:
1. Γιατί μιλάτε για ολιγωρία του υπουργού Εργασίας ως προς την ανακοίνωση μέτρων προστασίας των
εργαζομένων απέναντι στον καύσωνα;
– Πριν λίγες ημέρες, ένας ακόμη εργαζόμενος έχασε τη ζωή του εν ώρα εργασίας. Στα Ναυπηγεία
Ελευσίνας, καρδιοπαθής, με συστάσεις να εργάζεται σε ελαφρές εργασίας, αφέθηκε να δουλεύει
υπερωριακά, μεσημεριανές ώρες, κάτω από τον ήλιο.

– Το τραγικό αυτό γεγονός δεν απασχόλησε καν τον -λαλίστατο κατά τα άλλα- υπουργό Εργασίας κ.
Γεωργιάδη, ο οποίος μόλις σήμερα εδέησε να συγκαλέσει σύσκεψη για τα μέτρα προστασίας από τον
καύσωνα, ενώ οι ειδικοί προειδοποιούν εδώ και πολλές ημέρες. Η ολιγωρία είναι χαρακτηριστική.
– Έστω και τώρα, πρέπει να ληφθούν όλα τα αναγκαία μέτρα που εισηγούνται οι ειδικοί και προτείνουν τα
συνδικάτα.
– Αν, όμως, οι σχετικές συστάσεις δεν συνοδεύονται από εντατικούς ελέγχους και αυστηρά πρόστιμα σε
όσους παραβιάζουν την εργασιακή νομοθεσία, τότε θα είναι κενό γράμμα και οι εργαζόμενοι θα
συνεχίσουν να μένουν απροστάτευτοι.
2. Από την πλευρά της η κυβέρνηση λέει ότι γίνονται έλεγχοι από την Επιθεώρηση Εργασίας. Επί ΣΥΡΙΖΑ
είχαν γίνει έλεγχοι;
– Την περίοδο 2015 – 2019 επί ΣΥΡΙΖΑ έγιναν περισσότεροι από 230.000 έλεγχοι της Επιθεώρησης
Εργασίας στους οποίους υπήρξαν πρόστιμα 146 εκ. ευρώ. 50 εκ. δεδουλευμένα πληρώθηκαν στους
εργαζόμενους μέσα από την διαδικασία των εργατικών διαφόρων. Η αδήλωτη εργασία στους κλάδους
υψηλής παραβατικότητας μειώθηκε από το 19,17% στο 8,94%.
– Αντιθέτως, η κυβέρνηση της ΝΔ με τον νόμο Χατζηδάκη υποβάθμισε την Επιθεώρηση Εργασίας, ενώ
προηγουμένως είχε μειώσει τα πρόστιμα της Επιθεώρησης Εργασίας. (Παράδειγμα: Το 2017 είχε
επιβληθεί πρόστιμο 1.630.000 ευρώ σε μεγάλη τράπεζα για παραβάσεις αδήλωτης υπερωρίας. Με το νέο
πλαίσιο της κυβέρνησης Μητσοτάκη, για τις ίδιες παραβάσεις, το πρόστιμο θα ανερχόταν σε 109.000
ευρώ). Ήδη το πρώτο εξάμηνο του 2023 υπήρξαν 85 απώλειες εργατών εν ώρα δουλειάς. Η χώρα μας
καταλαμβάνει μία από τις χειρότερες θέσεις στην Ε.Ε.
Η. Για τις ελλείψεις στο ΕΚΑΒ:
1. Συνεχίζετε την κριτική στην κυβέρνηση της ΝΔ για τις ελλείψεις στο ΕΚΑΒ. Ο κ. Μητσοτάκης, όμως,
στις προγραμματικές δηλώσεις δεσμεύτηκε για προσλήψεις…
– Σήμερα, έγινε γνωστό ότι ένας ακόμη συμπολίτης μας – στην Πρέβεζα αυτή τη φορά – έχασε τη ζωή του
στην καρότσα αγροτικού αυτοκινήτου ελλείψει ασθενοφόρου. Είχαν προηγηθεί τα τραγικά περιστατικά σε
Κω, Χαλκιδική, Νέα Μάκρη, Θάσο, Περιστέρι, Εύβοια και Λέσβο. Τι άλλο πρέπει να συμβεί για να
αντιμετωπίσει η κυβέρνηση ουσιαστικά τις ελλείψεις στο ΕΚΑΒ; Είναι ντροπή για ένα πολιτισμένο κράτος,
εν έτει 2023, να πεθαίνουν άνθρωποι αβοήθητοι επειδή δεν υπάρχουν διαθέσιμα ασθενοφόρα να τους
μεταφέρουν έγκαιρα σε ένα νοσοκομείο.
– Στις προγραμματικές δηλώσεις της κυβέρνησης ακούσαμε μόνο αόριστες υποσχέσεις για προσλήψεις
στο ΕΚΑΒ χωρίς κανένα συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα. Μέχρι τότε, η κυβέρνηση αρκείται στην πρόχειρη
λύση των μεικτών κλιμακίων από τον στρατό, την πυροσβεστική και την τοπική αυτοδιοίκηση.
– Την ίδια ώρα, το ieidiseis.gr αποκαλύπτει ότι 112 εκπαιδευμένα άτομα, αντί να βρίσκονται στα
ασθενοφόρα, βρίσκονται σε άσχετες με το αντικείμενο τους θέσεις.
– Δεν υπάρχει άλλος χρόνος για χάσιμο. Η κυβέρνηση οφείλει άμεσα να ανακοινώσει τις απαιτούμενες
προσλήψεις και αντί να κάνει τα στραβά μάτια σε ρουσφέτια, να αξιοποιήσει το σύνολο του ανθρώπινου
δυναμικού που μπορεί να συνδράμει στο ΕΚΑΒ.
2. Γιατί δεν σας καλύπτει η ΠΝΠ και την χαρακτηρίζετε πρόχειρη λύση;
– Από την κυβέρνηση δείχνουν να αγνοούν ότι το ΕΚΑΒ είναι ο κύριος Φορέας της Επείγουσας
Προνοσοκομειακής Φροντίδας και κρίσιμος παράγοντας για την παροχή εξειδικευμένης Επείγουσας
Βοήθειας από το σημείο του περιστατικού, μέχρι τη διακομιδή του σε Μονάδα Υγείας.
– Η απόφαση να καλυφθούν οι ελλείψεις με τη συγκρότηση μεικτών πληρωμάτων, που θα αποτελούνται
από εξειδικευμένους διασώστες ή υγειονομικό προσωπικό πάσης φύσεως και προσωπικό από την
Πυροσβεστική, τις Ένοπλες Δυνάμεις και τους ΟΤΑ, με μόνο κριτήριο την κατοχή άδειας οδήγησης
κατηγορίας Β’ και βασικές γνώσεις παροχής Α’ βοηθειών, αντί να προχωρήσουν άμεσα σε μόνιμες
προσλήψεις μέσω ΑΣΕΠ, υποβαθμίζει ακόμη περισσότερο τις προσφερόμενες υπηρεσίες.
– Επιπλέον, η έλλειψη στοιχειώδους σχεδιασμού λειτουργίας του εγχειρήματος δημιουργεί σοβαρά
ερωτήματα για τη βιωσιμότητά του. Ταυτόχρονα, αποδομείται η σημασία της εξειδικευμένης εκπαίδευσης
και η ουσία της Άδειας Ασκήσεως επαγγέλματος της ειδικότητας Διασώστης – Πλήρωμα Ασθενοφόρου. Ο
συνδυασμός της υποστελέχωσης, απαξίωσης και υποβάθμισης ενός δημόσιου οργανισμού παροχής

προνοσοκομειακής φροντίδας υγείας και των εργαζομένων σε αυτόν, οδηγούν με μαθηματική ακρίβεια
στην είσοδο ιδιωτών και στην έκπτωση των παρεχόμενων υπηρεσιών.
3. Επικρίνετε τη ΝΔ για την κατάσταση στο Εθνικό Σύστημα Υγείας. Πάνω σε ποια στοιχεία βασίζετε
αυτή την κριτική σας;
– Η ΝΔ κυβέρνησε 4 χρόνια χωρίς μνημόνια, με σχεδόν 60 δις διαθέσιμα για να δαπανήσει, με την
πανδημία που μας έκανε όλους στην Ευρώπη και όλο τον κόσμο να σκεφτούμε την σημασία των Δημόσιων
Συστημάτων Υγείας, και δυστυχώς έχει αφήσει αυτή την τραγική κατάσταση. Γιατί το Δημόσιο Σύστημα
Υγείας δεν είναι προτεραιότητά της, αλλά η ενίσχυση ιδιωτικών συμφερόντων.
α. Στοιχεία για την Υγεία:
 Η Ελλάδα έχει το μεγαλύτερο ποσοστό ιδιωτικών δαπανών στην Υγεία απ’ όλες τις άλλες χώρες
της Ε.Ε. Στην Ελλάδα το ποσοστό των ιδιωτικών δαπανών είναι στο 35%, όταν ο μέσος ευρωπαϊκός
όρος είναι στο 15%. Και η κατά κεφαλήν δημόσια δαπάνη στην Ελλάδα είναι δύο φορές μικρότερη
από τον μέσο ευρωπαϊκό όρο (πηγή: Έκθεση της Ε.Ε. “State of Health in the EU – Ελλάδα – Προφίλ
Υγείας 2021”).
 Σύμφωνα με την ΕΛΣΤΑΤ, την προηγούμενη χρονιά, το 67% των πολιτών πάνω από 16 χρονών που
θέλησε να κάνει μια ιατρική εξέταση ή να λάβει μια θεραπεία δεν το έκανε γιατί δεν είχε την
οικονομική δυνατότητα. Το 77% των πολιτών δεν έχουν οδοντιατρική φροντίδα διότι δεν έχουν
την οικονομική δυνατότητα.
β. Στοιχεία για το ΕΚΑΒ:
 Σήμερα λείπουν 700 διασώστες, ώστε να εξασφαλιστεί η ασφαλής λειτουργία του ΕΚΑΒ, καθώς
από το 2019 έχουν συνταξιοδοτηθεί 450 διασώστες χωρίς να καλυφθούν από την κυβέρνηση της
ΝΔ.
 Δεν υπήρξε ανανέωση του στόλου των ασθενοφόρων με αποτέλεσμα τα παλαιότερα να
βρίσκονται όλο και συχνότερα εκτός λειτουργίας για επισκευή ή συντήρηση.
 Εξαιτίας των παραπάνω, οι χρόνοι απόκρισης του ΕΚΑΒ έχουν αυξηθεί δραματικά.
 Η δύναμη των ημερήσιων ασθενοφόρων που επιχειρούν αυτή τη στιγμή στην Αττική είναι η
μικρότερη από κάθε άλλη περίοδο. Στην περιφέρεια μεγάλες περιοχές μένουν πλήρως ή μερικώς
ακάλυπτες από το ΕΚΑΒ. Είναι ενδεικτικό ότι πάνω από 50 περιφερειακές ενότητες της χώρας
(υποτίθεται ότι) “καλύπτονται” από ένα μόνο ασθενοφόρο ανά βάρδια!
4. Ο ΣΥΡΙΖΑ, όμως, όταν ήταν κυβέρνηση τι είχε κάνει για το ΕΚΑΒ;
– Μέσα στα μνημόνια, με την τρόικα πάνω από το κεφάλι μας, καταφέραμε τα παρακάτω:
 Παραλάβαμε το ΕΚΑΒ με προσωπικό 3.900 (μόνιμο και επικουρικό). Παραδώσαμε 4.200. Κάναμε
312 προσλήψεις μόνιμων και 150 επικουρικών και είχαμε προκηρύξει κι άλλες.
 Κάναμε τη μεγάλη χρηματοδότηση του ΕΚΑΒ μέσω ΕΟΠΥΥ κατά 13 εκ. ευρώ το χρόνο με
αναδρομική ισχύ από το 2012 κι έτσι κατάφερε το ΕΚΑΒ να μειώσει το χρέος του προς του
Υπουργείο Άμυνας από τα 110 εκατομμύρια στα 45.
 Προσθέσαμε 330 ασθενοφόρα από τη δωρεά Νιάρχου και από διαγωνισμούς που λίμναζαν.
(Σχεδόν όλα τα ασθενοφόρα της δωρεάς Νιάρχου είναι τώρα στο συνεργείο, διότι η κυβέρνηση
της ΝΔ διέλυσε και την τεχνική βάση του ΕΚΑΒ).
* Συνοπτικά τι είχε πετύχει η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ στην Δημόσια Υγεία:
 Αυξήθηκε η δημόσια δαπάνη κατά 0,6% του ΑΕΠ.
 Αθροιστικά έγιναν 19.500 προσλήψεις. Περίπου 8.700 μόνιμο προσωπικό. Η καθαρή εισροή στο
σύστημα, γιατί υπήρχαν και συνταξιοδοτήσεις, είναι πάνω από 11.000.
 Άνοιξαν 127 νέες δομές ΠΦΥ (ΤΟΜΥ).
 O ΣΥΡΙΖΑ παρέλαβε τα νοσοκομεία με έλλειμμα 730 εκατομμυρίων και τα παρέδωσε με
πλεόνασμα 300 εκατομμυρίων.
 Aπέκτησαν οι ανασφάλιστοι ισότιμη υγειονομική φροντίδα.
 Μειώθηκαν δραστικά οι υγειονομικές ανισότητες (ο δείκτης των ακάλυπτων αναγκών μειώθηκε
από 14,5% το 2015 σε 8,5% το 2019 και τώρα έχει φτάσει στο 15%).
5. Η ΝΔ, όμως, λέει ότι θα επί των ημερών της ενισχύθηκε το ΕΣΥ σε προσωπικό. Τι απαντάτε;

– Όσον αφορά το μόνιμο προσωπικό: Σύμφωνα με το Μητρώο του Υπουργείου Εσωτερικών, η κυβέρνηση
του ΣΥΡΙΖΑ το 2019 παρέδωσε 79.122 άτομα και η κυβέρνηση της ΝΔ το έχει μειώσει στα 72.986 άτομα.
Έχουμε δηλαδή την τελευταία τετραετία μια μείωση κατά 6.136. Δηλαδή μείωση περίπου 1.500 άτομα
κατ’ έτος.
– Η ΝΔ λέει ότι έκανε προσλήψεις, αλλά σκοπίμως αποκρύπτει το γεγονός ότι έγιναν και συνταξιοδοτήσεις
αυτά τα χρόνια. Επίσης, υπολογίζει ως νέες προσλήψεις τις ανανεώσεις συμβάσεων. Μια ανανέωση
σύμβασης, όμως, δεν σημαίνει και προσθήκη νέου ατόμου στο σύστημα.

Ακολουθήστε μας στο Facebook – ΣΥΡΙΖΑ ΚαβάλαςΒρείτε μας – Εθνικής Αντιστάσεως 2 Τ.Κ. 65302 Καβάλα

Τηλέφωνο επικοινωνίας: +30 2510211942

Ηλεκτρονικό ταχυδρομείο: [email protected]

Ένα συνημμένο • Σαρώθηκε από το Gmail

ΑπάντησηΑπάντηση σε όλουςΠροώθηση
- Advertisement -spot_img

More articles

Τελευταία Νέα