Παρακάτω, παρατίθεται μία γραπτή δήλωση του υποψηφίου Περιφερειακού Συμβούλου της Περιφερειακής Σύνθεσης για την ΠΕ Καβάλας κου Μιχάλη Λυχούνα. Ο κος Λυχούνας καυτηριάζει τις δηλώσεις του Αντιπεριφερειάρχη Υποδομών Μιχάλη Αμοιρίδη, αναφορικά με την τουριστική κίνηση στην ΠΑΜΘ και περιγράφει την κατάσταση ως έχει, χωρίς «φίλτρα» ωραιοποίησης.
Η Περιφερειακή Σύνθεση, υιοθετεί τη δήλωση του κου Λυχούνα.
Γιατί δεν είμαστε και …. άμοιροι στοιχείων
Καθώς και αυτή η τουριστική χρονιά οδηγείται στο τέλος της (ο Σεπτέμβριος ελπίζουμε να είναι καλός) επανέρχεται η συζήτηση σχετικά με την πορεία και τις προοπτικές του τουρισμού στην περιφέρεια. Επί χρήμασι ντονμέδες του συνδυασμού Μέτιου περιαυτολογούν και αερολογούν.
Ας δούμε τα πράγματα από την αρχή. Η αποκατάσταση της ενότητας των Αν. Βαλκανίων και εμμέσως της Τουρκίας κατέστησαν την περιφέρεια μας μέρος μιας πληθυσμιακής οντότητας περίπου 55 εκ. κατοίκων (από την Προύσα μέχρι το Βουκουρέστι και από τη Σόφια μέχρι τα Σκόπια και το Βελιγράδι), όσο δηλαδή πηγαίνεις άνετα σε μια μέρα με το αυτοκίνητο (στο δικό μου κατάλυμα είχα επισκέπτες από την Προύσα έως το Βουκουρέστι και το Βελιγράδι). Η κυκλοφορία του οδικού τουρισμού απογειώθηκε με τα μεγάλα έργα της Ε.Ε. Όπως επίσης έδειξε η επανάκαμψη των Τούρκων φέτος, δεν είναι συχνά οικονομικοί, αλλά πολιτικοί οι λόγοι της παρουσίας ή απουσίας εθνοτικών ομάδων.
Με άλλα λόγια η αύξηση του οδικού τουρισμού δεν είναι κατόρθωμα, αλλά δώρο της γεωγραφίας και των σύγχρονων πολιτικών εξελίξεων, όπως και των μεγάλων δικτύων της Ε.Ε.
Για όσους μάλιστα έχουμε κάποια σχέση με τη Χαλκιδική, είναι ξεκάθαρο πως η ΠΛΗΡΗΣ αποτυχία προσέλκυσης ΜΕΓΑΛΩΝ και ΥΨΗΛΗΣ ποιότητας επενδύσεων έχει οδηγήσει τον αφρό των επισκεπτών εκτός περιφέρειας Αν. Μακεδονίας-Θράκης. Τόσο το βαρύ διεθνές τουριστικό, όσο και το αθηναϊκό και θεσσαλονικιό κεφάλαιο έχουν γυρισμένη την πλάτη στην περιφέρεια και στο βαρύ πυροβολικό της, Καβάλα και Θάσο. Δεν είναι άμοιρος των εξελίξεων ο επι χρήμασι ντονμές σύμβουλος…. δραστηριοποιείται στη Χαλκιδική!
Όταν όμως η κουβέντα φτάσει στο αν μπορούμε να πάρουμε μερίδιο από το διεθνή αεροπορικό ανταγωνισμό, η εικόνα είναι αποκαρδιωτική. Παρά το φτιασίδωμα του Μ. Αλέξανδρος, η κίνησή του βαλτώνει. Από τους 406.949 επιβάτες το 2018 (και το 2019 πτώση είχε) έφτασε τους 251.615 το 2022. Άρα η περιοχή δε μπορεί να προσελκύσει υψηλότερα ευρωπαϊκά στρώματα, αλλά περιορίζεται στη Βαλκανική πελατεία. Μήπως όμως κατόρθωσε να προσελκύσει Ισραηλινή πελατεία; Όχι βέβαια! Ενώ η Θεσσαλονίκη βοά και τα Ζαγοροχώρια και τα Ιωάννινα γεμίζουν.. η περιφέρεια …παραμένει …. άμοιρη αδελφή της συμπρωτεύουσας.
Οι συμπαθείς Εβραίοι λένε πως αν εγώ έχω ένα προϊόν που έχεις ανάγκη και στο πουλάω στην τιμή που θες, δεν είμαι έμπορος! Είμαι κακΑμοίρης! Δεν έχω τίποτε να δώσω παρά όσα έδωσε ο καλός Θεός με σοβαρό κίνδυνο να τα εξαντλήσω από την κατάχρηση (βλέπε νερό στη Θάσο ή την Ηρακλείτσα και κυκλοφοριακή κατάρρευση στη Θάσο).
Καμία διαφοροποίηση, καμία νέα ιδέα, κανένας νέος προορισμός. Η ΠΑΜΘ είναι ουραγός σε συνεδριακό, εκτός τουριστικής σαιζόν, πολιτιστικό, οινικό ή φυσιολατρικό τουρισμό, καμιά μεγάλη επένδυση που να συζητηθεί στα μέσα. Μιζέρια rooms to let και arbnb με δεδομένα όρια (αρκεί να δει κανείς αν υπάρχουν υπερπολυτελείς κατοικίες αλά Ραγκούση στην περιοχή με υπηρεσίες και πολλά χιλιάρικα την εβδομάδα).
Ευχαριστούμε τον Θεό και τη γεωγραφία για την κίνηση στην περιοχή μας…. κακΑμοίρηδες δε θα γίνουμε, θέλουμε περισσότερα και καλύτερα!
Μιχάλης Λυχούνας – Υποψήφιος Περιφερειακός Σύμβουλος ΠΕ Καβάλας Περιφερειακή Σύνθεση