Άρα, η υποχρέωση την οποία έχουμε να αξιοποιήσουμε αυτά τα χρήματα σωστά και γρήγορα ξεπερνά την εθνική διάσταση. Και μας δίνει τη δυνατότητα αύριο να μπορέσουμε να διαπραγματευτούμε ένα νέο Ταμείο Ανάκαμψης, με πολύ πιο μόνιμα χαρακτηριστικά.
Και βέβαια, θα ήθελα να τονίσω ότι σε αυτές τις συζητήσεις έχει πραγματικά αξία να μιλάμε με έναν λόγο υπεύθυνο και με πραγματικά στοιχεία.
Για άλλη μια φορά δεν μπορώ να αφήσω ασχολίαστες τις ομιλίες των πολιτικών αρχηγών. Ουσιαστικά δεν βρήκαν τίποτα καλό σε όσα έχουν συμβεί στη χώρα τα τελευταία χρόνια. Και δεν μπορώ να μην σχολιάσω ότι ακριβώς αυτή, κ. Φάμελλε, κ. Ανδρουλάκη, κ. Κουτσούμπα, ήταν και η ρητορική που εκπορευόταν από την αντιπολίτευση πριν από τις εκλογές του Μαΐου και του Ιουνίου.
Εμείς δεν ισχυριστήκαμε ποτέ ότι όλα τα πράγματα στη χώρα είναι τέλεια. Δεν υπάρχει καμία αμφιβολία όμως ότι η Ελλάδα του 2023 βρίσκεται σε πολύ καλύτερη θέση από την Ελλάδα του 2019 και ότι οι μεγάλες προκλήσεις μας είναι να χτίσουμε πάνω σε αυτή την πρόοδο και να κάνουμε πράγματι ένα μεγάλο άλμα σε δύσκολες συγκυρίες.
Εξελίσσονται, αυτή τη στιγμή που μιλάμε, δύο πόλεμοι στην ευρύτερη γειτονιά μας. Θέλω να αναφέρω ότι αυτά τα νούμερα της ανάπτυξης, τα οποία με μεγάλη ευκολία απαξιώσατε λες και δεν είναι σημαντικά, ξέρετε πόσες μεγάλες ευρωπαϊκές χώρες που σήμερα βρίσκονται στα όρια της ύφεσης θα ήταν εξαιρετικά ικανοποιημένες αν είχαν τη μισή ανάπτυξη από αυτή την οποία έχουμε εμείς;
Οι αυξήσεις των επιτοκίων της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας -όπως σας εξήγησα- είχαν ακριβώς τον λόγο να συγκρατήσουν την ανάπτυξη ώστε να μειωθεί ο πληθωρισμός.
Και εμείς καταφέρνουμε, ναι, σε αυτές τις συνθήκες να κρατάμε ρυθμούς ανάπτυξης πολύ υψηλότερους από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο.
Αλλά δεν έχει μόνο αξία να κοιτάμε προς τα πού πηγαίνουμε. Πρέπει να θυμηθούμε, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, από πού ξεκινήσαμε. Δεν είναι ώρα τώρα, την έχουμε κάνει πολλές φορές τη συζήτηση για τις αιτίες της κρίσης, αλλά πρέπει να μην ξεχνάμε ποτέ πως η χώρα απώλεσε το 1/4 του ΑΕΠ της τα χρόνια της κρίσης. Καμία χώρα του ΟΟΣΑ, από το Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο και μετά, δεν βρέθηκε αντιμέτωπη με μια τέτοια πρωτοφανή οικονομική καταστροφή.
Από εκεί ξεκινάμε. Γι’ αυτό και είναι υποχρέωσή μας όχι απλά να κινηθούμε, να βαδίσουμε με γρήγορα βήματα, αλλά να τρέξουμε, να χτίσουμε πάνω στα επιτεύγματα της προηγούμενης τετραετίας, που έφεραν μια συνολική ανάταξη από τις συνέπειες αυτών των προβλημάτων.
Οι αιτίες όμως των προβλημάτων, πολλές από τις αιτίες που μας οδήγησαν σε αυτή τη χρεοκοπία, δυστυχώς εξακολουθούν να ζουν και να βασιλεύουν.
Δεν αντιμετωπίζω αυτόν τον Προϋπολογισμό ανεξάρτητα από τη μάχη των μεγάλων δομικών μεταρρυθμίσεων που πρέπει να δώσουμε. Όπως τον περιορισμό της φοροδιαφυγής, με τα 11 μέτρα τα οποία ψηφίστηκαν πριν από μια εβδομάδα. Την ταχύτητα στην απονομή της δικαιοσύνης, με σημαντικές παρεμβάσεις, που ήδη ο Υπουργός Δικαιοσύνης έχει παρουσιάσει, στον Ποινικό Κώδικα, στον Κώδικα Ποινικής Δικονομίας. Τη διαρκή αναβάθμιση των υπηρεσιών του κράτους. Μόλις πρόσφατα, προσθέσαμε και στο αγαπημένο των Ελλήνων πολιτών gov.gr τη δυνατότητα τεχνητής νοημοσύνης, έτσι ώστε να μπορούμε να επικοινωνούμε πολύ πιο άνετα με το κράτος και να παίρνουμε τις πληροφορίες σε μια γλώσσα η οποία είναι πιο εύκολη και πιο κατανοητή.
Όλες αυτές είναι πλευρές αυτού του πολυδιάστατου εκσυγχρονισμού, που συγκροτούν το συνολικό σχέδιο δράσης της κυβέρνησης. Αποτελούν όμως και προϋποθέσεις για την εκτέλεση του Προϋπολογισμού το 2024.
Όπως είπα, ένα μέρος της αύξησης των δαπανών που θέλουμε να κάνουμε στην υγεία, θα προκύψει από το χτύπημα κατά της παραοικονομίας στην υγεία. Ενώ ο στόχος του διπλασιασμού των ξένων επενδύσεων αλλά και της περαιτέρω αύξησης των εξαγωγών δεν θα επιτευχθεί χωρίς ασφάλεια Δικαίου, που εγγυώνται μόνο οι γρήγορες δικαστικές αποφάσεις. Οι μεταρρυθμίσεις, λοιπόν, του σήμερα συνδέονται με την οικοδόμηση ενός καλύτερου αύριο.
Κύριε Πρόεδρε, αγαπητοί συνάδελφοι, είπα στην αρχή ότι, ναι, ο Προϋπολογισμός αυτός είναι αναπτυξιακός, προβλέπει αύξηση 2,9% στο ΑΕΠ. Τον χαρακτήρισα επίσης κοινωνικά δίκαιο, γιατί πράγματι ενισχύει τα εισοδήματα με πρόσθετα 1,6 δισεκατομμύρια, καταργεί κι άλλους φόρους, μετά από τους 50 που ήδη είχαν καταργηθεί την πρώτη τετραετία. Περιορίζει κι άλλο την ανεργία. Προτάσσει την υγεία και την παιδεία.
Είναι, όμως, και ένας Προϋπολογισμός ενός αξιόπιστου ευρωπαϊκού κράτους. Έχει στόχο πρωτογενούς πλεονάσματος 2,1%. Και θα το ξαναπώ, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, ο στόχος αυτός είναι αδιαπραγμάτευτος. Μπορέσαμε και πετύχαμε την επενδυτική βαθμίδα ακριβώς επειδή τις προβλέψεις του οικονομικού επιτελείου όχι απλά τις πετύχαμε, τις ξεπεράσαμε στην πράξη. Και του προηγούμενου οικονομικού επιτελείου και του σημερινού οικονομικού επιτελείου.
Κι αν θέλουμε να μιλήσουμε για τη διαχρονική μείωση του δημοσίου χρέους και να σκεφτούμε και από τώρα τι θα γίνει μετά το 2032, οφείλουμε να παραμείνουμε απολύτως επικεντρωμένοι στον στόχο της επίτευξης αυτών των πρωτογενών πλεονασμάτων.
Θα σας ζητούσα -και αυτό ισχύει για όλες τις χειμαρρώδεις τοποθετήσεις σας και τον πλεονασμό των μέτρων που ανακοινώνετε- θα σας παρακαλούσα, λοιπόν, αν θέλετε πραγματικά να είστε σοβαροί και υπεύθυνοι, για κάθε παρέμβαση την οποία ανακοινώνετε να μας λέτε κοστολογημένα πόσο στοιχίζει και τι θα κόψετε από τον Κρατικό Προϋπολογισμό προκειμένου να πετύχουμε τον στόχο αυτόν.
Κύριε Ανδρουλάκη, να δώσω ένα παράδειγμα. Μας είπατε ΕΚΑΣ. Νέο ΕΚΑΣ; Για 300.000 συνταξιούχους. Πόσο το κοστολογείτε; 650 εκατομμύρια. Λοιπόν, τόσο το κοστολογούμε κι εμείς.
Ελάτε τώρα, πείτε μας, παρακαλώ πολύ, αυτά τα 650 εκατομμύρια για να πετύχουμε τον στόχο του 2,1% από πού θα τα βρείτε, ποιους θα φορολογήσετε ή ποιες δαπάνες θα κόψετε. Γι΄ αυτό, βλέπετε, η δουλειά των κυβερνώντων είναι πάντα πιο δύσκολη από τη δουλειά της εύκολης αντιπολίτευσης.
(παρέμβαση εκτός μικροφώνου από το ακροατήριο)
Τα δύο διυλιστήρια, αυτά που φορολογήσαμε με 600 εκατομμύρια ευρώ εννοείτε; Για να μπορέσουμε να στηρίξουμε τους πολίτες το 2022. Σε αυτά αναφέρεστε έτσι; Ναι.
Ο Προϋπολογισμός μας, λοιπόν, είναι απολύτως ευθυγραμμισμένος με το πρόγραμμα σταθερότητας, όπως αυτό επιβεβαιώθηκε το Νοέμβριο. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, η οποία τελικά είναι και ο τελικός κριτής της ποιότητας των δημόσιων οικονομικών όλων των κρατών-μελών, επικύρωσε αυτό το πρόγραμμα σταθερότητας και τον Προϋπολογισμό.
Ήταν ένα από τα εφτά πιο έγκυρα κείμενα, μεταξύ όλων των χωρών-μελών. Πολύ πιο ισχυρές οικονομίες βρέθηκαν υπό αυστηρή κριτική από την Ευρωπαϊκή Ένωση, ακριβώς επειδή δεν πέτυχαν την απαιτούμενη δημοσιονομική συμμόρφωση. Συγκροτεί ένα σχέδιο ρεαλιστικό, στηριγμένο πια σε μια τετραετή εμπειρία, που μας οπλίζει με διδάγματα, αλλά μας οπλίζει κυρίως με αυτοπεποίθηση.
Ο στόχος είναι το 2024 η ελληνική οικονομία να βρεθεί ακόμα πιο ψηλά, συγκλίνοντας ακόμα περισσότερο με την Ευρώπη σε όλους τους βασικούς δείκτες. Κάποτε παλέψαμε για να μείνουμε Ευρώπη, πετύχαμε να είμαστε Ευρώπη. Θέλουμε, εκεί που μπορούμε, να είμαστε πρωταγωνιστές στην Ευρώπη. Μπορούμε να το πετύχουμε και θα το πετύχουμε.
Αυτή την κατεύθυνση έχει ο Προϋπολογισμός του Κράτους για το έτος 2024. Το ξαναλέω, ο Προϋπολογισμός του Κράτους, όχι ενός κόμματος.
Γι΄ αυτό και θα αναμένω την οριστική στάση των κομμάτων, αν μπορούμε δηλαδή να συμφωνήσουμε έστω σε κάποιες βασικές παραδοχές, στην ανάγκη να δώσουμε αυτές τις αυξήσεις που αντέχει ο Προϋπολογισμός στους δημόσιους υπαλλήλους, στην προτεραιοποίηση των δαπανών για την παιδεία και την υγεία.
Και αν θα μπορέσουμε επιτέλους να συναντηθούμε σε αυτόν τον εθνικό στόχο της μεγαλύτερης ανάπτυξης με μικρότερη ανεργία και με τακτοποιημένα δημόσια οικονομικά, γιατί -επαναλαμβάνω- αυτή ήταν η μεγάλη επιτυχία της οικονομικής μας πολιτικής.
Δεν γίνεται να αναγνωρίζεται παντού, από το εξωτερικό, από όλους τους διεθνείς οίκους αξιολόγησης, από όλους τους σοβαρούς αναλυτές, ότι η Ελλάδα έχει πετύχει ένα μεγάλο επίτευγμα αυτά τα τελευταία τέσσερα χρόνια σε σχέση με το πού βρισκόταν η οικονομία της και μόνο εδώ, στο Εθνικό Κοινοβούλιο, να μην αναγνωρίζεται τίποτα από αυτή τη θετική προσπάθεια και να παρουσιάζονται όλα μαύρα και άρα