spot_img
13.3 C
Kavala
Σάββατο, 23 Νοεμβρίου, 2024
spot_img

28η Οκτωβρίου, η ιστορία, το περιεχόμενο, ο μύθος και ο εορτασμός

Πρέπει να διαβάσεις!

ΑναλύσειςΗ Ελλάδα ήταν σύμμαχος της Αγγλίας και ο Χίτλερ δεν ήθελε να συγκεντρωθεί με την Αγγλία στο Μεσόγειο τη στιγμή που ετοιμαζόταν να εισέλθει στην ΕΣΣΔ. Οι ταλαντεύσεις δεν κράτησαν πολύ. Μόνο η συμμαχία με τον αγγλικό ιμπεριαλισμό μπορούσε να μην κάνει μόνο τα οικονομικά αλλά και τα γεωπολιτικά συμφέροντα των Ελλήνων καπιταλιστών.


ΤΑ ΙΣΤΟΡΙΚΑ ΓΕΓΟΝΟΤΑ

Η επίθεση του ιταλικού στρατού στον ελλαδικό χώρο δεν ήταν απρόσμενη για την φασιστική κυβέρνηση της 4ης Αυγούστου. Τον Απρίλη του 1939, λίγο μετά την προσχώρηση της Αυστρίας από τη Γερμανία, ο Μουσολίνι προσαρτά την Αλβανία. Η προσάρτηση της Αλβανίας από την Ιταλία είναι μια σαφής προειδοποίηση προς την Ελλάδα. Ο δικτάτορας Μεταξάς γνώριζε πολύ καλά πως η επίθεση είχε προαναγγελθεί, όχι μόνο με τις επίσημες, συχνές οχλήσεις και τις απειλές για πόλεμο από την Ιταλία με την αφορμή τους Βλάχους και το βασίλειο της Αλβανίας, αλλά και με την εγκληματική επίθεση των φασιστών ανήμερα του Δεκαπενταύγουστου. ΄40 στο αντιτορπιλικό «’Ελλη» στην Τήνο. Τα περί έλλειψης χρόνου για πολεμική προετοιμασία, το «ηρωικό ΟΧΙ» κ.λπ δεν ήταν παρά ένα «θέατρο» με πολύ καλό πρωταγωνιστή τον ίδιο τον τότε πρωθυπουργό. Ο Μεταξάς, επιθυμούσε διακαώς την επικράτηση του ιταλικού και γερμανικού φασισμού. ‘Ηταν ιδεολογικός αδελφός του Μουσολίνι και του Χίτλερ. Ο ίδιος γνώριζε πως η θέση του ήταν επισφαλής στην Ελλάδα, ο φόβος για ενδεχόμενη κοινωνική εξήγηση που απειλούσε την «αστική δημοκρατία» αποτυπώνεται και στο διάγγελμα του Ι. Μεταξά προς τον ελληνικό λαό την 4η Αυγούστου όπου αναφέρει ότι « ο κομμουνισμός παρεσκεύαζε την κοινωνικήν επανάστασις». Το δυνατό λαϊκό κίνημα που είχε ξεσπάσει πριν πολύ καιρό στη χώρα, που τον ανέτρεψε κάποια στιγμή (1.Η εξήγηση των καπνεργατών στην αρχή, των υπολοίπων εργατών το Μάιο του 1936 και η σκληρότατη κρατική καταστολή που άφησε πίσω τους 12 νεκρούς και 300 τραυματίες, 2.Η εγκαθίδρυση της δικτατορίας μια ημέρα πριν την κηρυγμένη γενική επιχείρηση της 5ης Αυγούστου). Από την άλλη όμως το καθεστώς Μεταξά ήταν προσδεμένο στο βασιλιά και στους Άγγλους. Ο Μουσολίνι ήθελε κι αυτή την επαύξηση της ζώνης του στα Βαλκάνια. Η Αιθιοπία και η Λιβύη δεν του αρκούσαν. Όμως η Ελλάδα ήταν σύμμαχος της Αγγλίας και ο Χίτλερ δεν ήθελε να συγκεντρωθεί με την Αγγλία στο Μεσόγειο τη στιγμή που ετοιμαζόταν να εισέλθει στην ΕΣΣΔ. Οι ταλαντεύσεις δεν κράτησαν πολύ. Μόνο η συμμαχία με τον αγγλικό ιμπεριαλισμό μπορούσε να μην κάνει μόνο τα οικονομικά αλλά και τα γεωπολιτικά συμφέροντα των Ελλήνων καπιταλιστών. Η Βρετανία υποστήριξε το νέο καθεστώς, γιατί ο βασιλιάς Γεώργιος είχε ταχθεί υπέρ μιας φιλοβρετανικής εξωτερικής πολιτικής και μιας υπερτροφικής ευνοϊκής μεταχείρισης των βρετανικών χρηματοοικονομικών και οικονομικών συμφερόντων. Από τις αρχές του ’40, με μια σειρά συμφωνιών, όπως η Shipping Agreement και η War Trade Agreement, η Ελλάδα εντάσσεται ουσιαστικά στο σχεδιασμό του «οικονομικού πολέμου» της Βρετανικής Αυτοκρατορίας.

Αναμενόμενο λοιπόν το τελεσίγραφο του Μουσολίνι, το οποίο έλεγε πως η Ελλάδα πρέπει να αφήσει τα ιταλικά στρατεύματα να περάσουν ανενόχλητα από την Ελλάδα για τις ανάγκες του πολέμου, όχι κατά τις Ελλάδα αλλά κατά των αντιφασιστικών συμμάχων, στους οποίους δεν ανήκει η Ελλάδα. Σε αντίθετη περίπτωση οι Ιταλοί θα περνούσαν χωρίς άδεια και αυτό είτε με άδεια είτε χωρίς να συνέβαινε μετά την παρέλευση τριών ωρών, την έκτη πρώτη της 28ης Οκτωβρίου 1940. Με την άρνηση εισόδου της Ιταλίας από το ελληνικό έδαφος, αρχίζει ουσιαστικά και η είσοδος της Ελλάδας στον Β΄ παγκόσμιο καταστροφικό πόλεμο, τον δεύτερο που ξεσπούσε μέσα σε τριάντα χρόνια. Αλλά αυτό που ξετυλίχθηκε πάνω στα βουνά της Ηπείρου και της Αλβανίας έδειξε ανάγλυφα την ταξική φύση αυτής της σύγκρουσης. Στις πρώτες γραμμές φτωχοί άνθρωποι, αγρότες, εργάτες, πέθαιναν από τη γάγγραινα, έλιωναν από τη ψείρα, περίμεναν απελπισμένα τροφή. Πιο πίσω οι αξιωματικοί στη ζέστη και με τις ορντινάντσες τους έδιναν τις διαταγές. Και ακόμα πιο πίσω, στα πολυτελή υποθέσεις της «Μ.Βρετάνιας» στην Αθήνα, ο αρχιστράτηγος Παπάγος και το επιτελείο της Αυτού Μεγαλειότητας… Είναι συνταρακτικό το γεγονός πως οι κυβερνώντες δεν είχαν τον παραμικρό ενδοιασμό να οδηγήσουν στην εξόντωση χιλιάδες ανθρώπους για να διασφαλίσουν τα συμφέροντα. των εκάστοτε κυρίαρχων (στην προκειμένη περίπτωση της Αγγλικής κυριαρχίας).

Το 1940, το ξεψυχισμένο ΟΧΙ του Μεταξά, ενός δικτατορίσκου, φανατικού θαυμαστή του Χίτλερ και του Μουσολίνι, δεν είχε καμία σχέση με αντιφασισμό και δημοκρατικά πιστεύω. Μια επιλογή με μοναδικό κριτήριο το συμφέρον της άρχουσας τάξης της χώρας μας για συμμαχία με τον αγγλικό ιμπεριαλισμό και τίποτα άλλο. Το «ΟΧΙ» του Μεταξά αποδεικνύει για άλλη μια φορά ότι σε τέτοιες ιστορικές στιγμές τις αποφάσεις δεν επιβάλλουν οι ιδεολογικές και πολιτικές προτιμήσεις των ηγετών, αλλά τα γενικότερα συμφέροντα των κυρίαρχων τάξεων στην εσωτερική και διεθνή τους διάσταση. Δεν επρόκειτο βέβαια μόνο για πολιτική επιρροή και συμφέροντα, αλλά και για οικονομικά, αφού οι σχέσεις του ελληνικού κεφαλαίου με το αγγλικό ήταν ιδιαίτερα ισχυρές. Για παράδειγμα, στο διάστημα 1922-1932 παρουσιάζεται στην Ελλάδα μια τεράστια εισβολή ξένων κεφαλαίων, σχεδόν διπλάσια απ’ αυτή που είχαμε την εποχή του Τρικούπη. Το εξωτερικό χρέος της χώρας έφτανε τα 1.022 εκατομμύρια χρυσά φράγκα, ενώ το εσωτερικό ήταν 144 εκατομμύρια χρυσά φράγκα. Συστηματικοί δανειστές της χώρας – αγοραστές δηλαδή ελληνικών χρεογράφων – ήταν ο οίκος «Hambro» του Λονδίνου (γνωστός από τα δάνεια της εποχής του Τρικούπη), το συγκρότημα «Speyer and Co» της Ν. Υόρκης και η Εθνική Τράπεζα Αθηνών. «Είμεθα ουδέτεροι εφ’ όσον χρόνον η Αγγλία θέλει να είμεθα ουδέτεροι. Τίποτα δεν κάνουμε χωρίς συνεννόηση με την Αγγλία και, τις περισσότερες φορές ό,τι κάνουμε κατά σύστασιν ή παράκλησιν της Αγγλίας. Η Ελλάς είναι ζωτικό τμήμα της αγγλικής αυτοκρατορικής αμύνης». Ι. Μεταξάς Μάης 1941 σε ανταποκριτή της Ντέιλι Τέλεγκραφ.

Για πολλούς όμως το ΟΧΙ του Μεταξά, ξέφυγε από τα όρια του παιχνιδιού των «από πάνω» και έγινε καταιγίδα κινητοποίησης και επίθεση στα φασιστικά στρατεύματα. Δεκαπέντε μέρες μετά την έναρξη του πολέμου, διώχνουν από το ελληνικό έδαφος τους Ιταλούς, που πιστεύουν ότι θα κάνουν περίπατο μέχρι την Αθήνα. Στη συνέχεια έχουμε την προέλαση του ελληνικού στρατού στην Αλβανία και την εαρινή επίθεση των Ιταλών και τον εκδιωγμό του ελληνικού στρατού από την Αλβανία. Όσοι πήραν μέρος στις τάξεις του στρατού με αυταπάρνηση ανέτρεψαν τα φασιστικά σχέδια και άρχισαν να βλέπουν με άγριο μάτι και τη ντόπια άρχουσα τάξη, την ηγεσία του επιτελείου και τη Μοναρχία γι’ αυτό ο αρχηγός του στρατού Τσολάκογλου, υπέγραψε την παράδοση του στρατού στους Γερμανούς ναζί. , ενώ ακόμη πολεμούσε.

Στις 6 Απριλίου 1941 εκδηλώνεται γερμανική επίθεση ταυτόχρονα στην Ελλάδα και τη Σερβία. Δεν προλαβαίνει να καταρρεύσει η Σερβία και τα γερμανικά στρατεύματα μετακινούνται λίγο ανατολικότερα και περνούν στην Ελλάδα από τα ελληνοβουλγαρικά σύνορα την 6η Απρίλη 1941. Δύο μέρες μετά, την 8η Απριλίου ο γερμανικός στρατός μπαίνει στη Θεσσαλονίκη. Η συνέχεια γνωστή: θηριωδίες των γερμανών ναζί, συνεργασία Ελλήνων καταδοτών με τους Γερμανούς ναζί, δημιουργία αντιστασιακών οργανώσεων, ίδρυση του ΕΑΜ-ΕΛΛΑΣ και εθνικοαπελευθερωτικός αγώνας.

Ο ΕΟΡΤΑΣΜΟΣ

Σε αντίθεση με άλλες χώρες που γιορτάζουν –και έχουν καθιερώσει ως ημέρες αργίας– τις ημέρες λήξης των δύο Παγκόσμιων Πολέμων, η Ελλάδα έχει καθιερώσει ως εθνική εορτή την είσοδο στο Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο, την έναρξη δηλαδή του Ελληνοϊταλικού πολέμου. η επινόηση του Φρειδερίκου της Πρωσίας όταν ήταν υπό διαμόρφωση των εθνικών κρατών, αποθεώθηκε στη χιτλερική Γερμανία και καθιερώθηκε στην Ελλάδα Μεταξά όντας το εθνικό πρωτάθλημα της δικτατορίας του. Την παλιά τους «αίγλη» αναστήλωσε το 1967 η δικτατορία του Παπαδόπουλου ως επιβεβαίωση «εθνικοφροσύνης». Ως τη μεταπολίτευση ο εορτασμός της 28ης Οκτωβρίου θα διατηρήσει κάποια σταθερά χαρακτηριστικά: α) θα συνδυάζεται με τον εορτασμό της απελευθέρωσης της Θεσσαλονίκης κατά τους Βαλκανικούς Πολέμους, β) με αυτόν τον τρόπο που εντάσσεται σε μια ιστορική συνέχεια «ένδοξων» στιγμών όπου οι πρωταγωνιστές θα είναι κυρίως η «ελληνική φυλή» (όχι ο «λαός») και οι «ηγέτες», γ) ως κεντρική ηρωική φυσιογνωμία που προβάλλεται ο βασιλιάς (ο Κωνσταντίνος Α´ και ο Γεώργιος Β´), δ) ως βασικό σύμβολο της επετείου θα καθιερωθεί το «Οχι», ε) εκτός από τις συνήθεις τελετές, ο εορτασμός που συνοδεύεται και από αθλητικούς αγώνες (ποδοσφαίρου, ιστιοπλοΐας, ιππικούς κ.ά.) όπου θα απονέμονται «Κύπελλα του Οχι». Στις εφημερίδες τα σχετικά δημοσιεύματα που αραιώνουν σταδιακά και θα περιοριστούν σε στερεότυπες αναφορές στον «λαμπρό εορτασμό» και σε φωτογραφίες από την παρέλαση. Το κλίμα αλλάζει το 1974. Η επέτειος εκείνη της χρονιάς θεωρείται ο «πρώτος ελεύθερος εορτασμός […] του ΟΧΙ, που για τους Έλληνες συμβολίζει τώρα και το ΟΧΙ τους στη δικτατορία της 21ης ​​Απριλίου, το μεγάλο ΟΧΙ της ενεργητικής και της παθητικής αντιστάσεως που οδήγησε. το δικτατορικό καθεστώς σε κατάρρευση» ( «Καθημερινή», φ. 16797, 27.10.1974). Η επέτειος θα αποκτήσει ένα νέο νόημα αλλά και ένα νέο τυπικό. Από την επόμενη χρονιά στις σχετικές εκδηλώσεις θα πρωτοστατήσουν οι φοιτητές όχι μόνο με ομιλίες και συνθήματα όπως «Το ΟΧΙ του ’40 το είπε μόνο ο λαός» αλλά και με πλήρη αλλαγή της διαδικασίας: ποιήματα του Ρίτσου, οι ύμνοι του ΕΑΜ και του ΕΛΑΣ, τραγούδια της Αντίστασης, μουσική του Θεοδωράκη θα επενδύσουν πλέον τις εορταστικές εκδηλώσεις σε σχολεία και πανεπιστήμια. Μια καινούργια εφημερίδα, η «Ελευθεροτυπία» , προσδιορίζει και την αλλαγή στο ιδεολογικό περιεχόμενο της επετείου: ο «Μεγάλος Αντιφασιστικός Πόλεμος» κράτησε στην Ελλάδα εννέα χρόνια και «ήταν μια γενναία και επική τιτανομαχία εναντίον του ξένου και του ντόπιου φασισμού» (φ. 84 , 27.10.1975).

ΟΙ ΠΑΡΕΛΑΣΕΙΣ

Στην ουσία οι εορταστικές εκδηλώσεις της ημέρας αυτής δεν περιέχουν τίποτα το αντιφασιστικό, αλλά ακριβώς το αντίθετο. Φαίνεται λοιπόν να δείχνει με τους υπερπατριωτικούς λόγους που εκφωνούνται για το «μαγείο» της φυλής, τις μιλιταριστικές παρελάσεις του στρατού και της μαθητικής νεολαίας, που παραπέμπουν και θυμίζουν ολοκληρωτικά στρατιωτικά καθεστώτα, ότι το ελληνικό κράτος συνεχίζει να τιμά όλες αυτές τις εκδηλώσεις που ο φασίσμος. κι ο εθνικισμός ”εφηύρε” για να στηρίξει και να δοξάσει την ύπαρξή του. Έτσι λοιπόν, μεγαλώσαμε θεωρώντας δεδομένες τις παρελάσεις στις εθνικές γιορτές… Οι παρελάσεις κινούνται πάντα στη λογική της συμπαγούς και ομοόμορφης εφάνισης (στολή, βηματίστης ευθυγράμιση) και στην επίγνωση συγχώνευσης της ανθρωποκεντρικότητας, καλλιεργώντας αγόρια για παράδειγμα, κορίτσια. ψηλοί/ές μπροστά, κοντοί/ές πίσω, ζύγιση, στοίχιση, κεφαλή δεξιά, μαζική πειθαρχία κ.λπ. Στις εθνικές επετείους αυτό που μένει είναι η καλλιέργεια εθνικισμού και μίσους προς όλους τους γειτονικούς λαούς, η επίκληση φανταστικών εχθρών για να δικαιολογηθούν τεράστιοι εξοπλισμοί που βυθίζουν τη χώρα στην τελευταία θέση της Ευρώπης και μεγαλώνουν την φτώχεια, η υποχρεωτική θητεία ως μέσου αποκλειστικά για την τιμωρία των νέων, τα μιλιταριστικά πρότυπα και η στρατιωτικοποίηση, η απόδοση τιμών σε υπουργούς, νομάρχες, δημάρχους, δεσπότες, ο σεβασμός σε στρατοκράτες και εξουσιαστές, οι εθνικοί στρατοί, η αποθέωση του έθνους-κράτους, η εθνική ενότητα και τα σύμβολα. Τα εθνικά σύμβολα έχουν δημιουργηθεί από τις κυρίαρχες τάξεις για να ενώσουν τον πληθυσμό υπό τη σκέπη του κράτους, αν μέσα στον πληθυσμό υπάρχουν τεράστιες αντιθέσεις μεταξύ πλούσιων και φτωχών, εφοπλιστών και προλεταρίων, ανθρώπων που έχουν την εξουσία και άλλους που την υφίστανται.

ΟΙ ΕΘΝΙΚΕΣ ΦΙΕΣΤΕΣ ΑΝΗΚΟΥΝ ΣΤΟ ΙΔΕΟΛΟΓΙΚΟ ΟΠΛΟΣΤΑΣΙΟ ΤΩΝ ΕΞΟΥΣΙΑΣΤΩΝ

ΝΑ ΑΡΝΗΘΟΥΜΕ ΤΟΝ ΜΙΛΙΤΑΡΙΣΜΟ, ΤΟΝ ΦΑΣΙΣΜΟ, ΤΟΝ ΚΡΑΤΙΣΜΟ ΚΑΙ ΤΟΥΣ ΕΘΝΙΚΗΣΜΟΥΣ

ΝΑ ΟΞΥΝΟΥΜΕ ΤΙΣ ΣΥΝΕΙΔΗΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΤΑΞΙΚΗ ΚΑΙ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΥΠΟΣΤΑΣΗ

ΓΙΑ ΤΟ ΠΕΡΑΣΜΑ ΣΤΗΝ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΕΠΑΝΑΣΤΑΣΗ ΚΑΙ ΤΗΝ ΑΝΑΡΧΙΑ

- Advertisement -spot_img

More articles

Τελευταία Νέα