
Ερώτηση Αναστάσιου Νικολαΐδη, Βουλευτή Δράμας ΠΑΣΟΚ-Κινήματος Αλλαγής
ΠΡΟΣ: Τον Υπουργό Υποδομών και Μεταφορών κ. Χρίστο Δήμα
ΘΕΜΑ: Απουσία σιδηροδρομικών δρομολογίων στη Δράμα και άρνηση του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών να απαντήσει σε κρίσιμα ερωτήματα
Κύριε Υπουργέ,
Ο σιδηρόδρομος αποτελεί ένα μέσο μεταφοράς, το οποίο έχει συνδεθεί απόλυτα με την κοινωνική και οικονομική ζωή της Δράμας, αποτελώντας για δεκαετίες τρόπο μετακίνησης για τις Δραμινές και τους Δραμινούς είτε δυτικά προς τη Θεσσαλονίκη και εν συνεχεία την Αθήνα είτε ανατολικά προς τις περιοχές της Θράκης. Δυστυχώς, πλέον τα σιδηροδρομικά δρομολόγια τόσο προς όσο και από τη Δράμα πραγματοποιούνται με λεωφορεία αντί για τρένα, με αποτέλεσμα ο σιδηρόδρομος να μην προτιμάται ως μέσο μεταφοράς από τους Δραμινούς πολίτες.
Για το συγκεκριμένο πολύ σοβαρό ζήτημα, το οποίο αποτελεί σαφής υποβάθμιση της περιοχής της Δράμας, κατατέθηκε η υπ. αριθμ. πρωτ. 2438/7-1-2025 Ερώτηση με θέμα «Επαναλειτουργία του σιδηροδρόμου στη Δράμα», η οποία, αν και έχει παρέλθει χρονικό διάστημα άνω των δύο μηνών, παραμένει αναπάντητη, κατά παράβαση του Κανονισμού της Βουλής.
Δεδομένου ότι η απουσία δρομολογίων με τρένο προκαλεί σημαντικά προβλήματα στην κοινωνική και οικονομική ζωή του Νομού Δράμας.
Δεδομένου ότι η μέχρι στιγμής το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών δεν έχει απαντήσει σε κρίσιμα ερωτήματα κατά παράβαση του Κανονισμού της Βουλής.
Σας επανακαταθέτω την υπ. αριθμ. πρωτ. 2438/7-1-2025 Ερώτηση σχετικά με τον σιδηρόδρομο στη Δράμα και παρακαλώ να φροντίσετε να απαντηθεί εντός της προβλεπόμενης προθεσμίας.
Κύριε Υπουργέ,
Ο Σιδηροδρομικός Σταθμός της Δράμας εγκαινιάστηκε επίσημα το 1896 και έχει 129 χρόνια ιστορίας, αποτελώντας για μεγάλο χρονικό διάστημα ένα κομβικό σημείο του σιδηροδρομικού δικτύου της χώρας μας. Επιπροσθέτως, ο σιδηρόδρομος αποτέλεσε για δεκαετίες ένα μέσο μεταφοράς άρρηκτα συνδεδεμένο με τη Δράμα, μια περιοχή χωρίς λιμάνι και αεροδρόμιο, δίνοντας τη δυνατότητα στους κατοίκους να ταξιδέψουν προς Θεσσαλονίκη και εν συνεχεία προς Αθήνα ή προς Αλεξανδρούπολη με το τρένο. Οι εγκαταστάσεις (κτιριακές και γραμμής) του σιδηροδρόμου στη Δράμα αποτελούσαν σημαντικό κομμάτι της κοινωνικής και οικονομικής ζωής, αποτελώντας μοχλό ανάπτυξης, αλλά και δίνοντας ζωντάνια στον τόπο.
Δυστυχώς, εδώ και χρόνια ο Σιδηροδρομικός Σταθμός της Δράμας δεν υποδέχεται επιβατικές αμαξοστοιχίες και τα δρομολόγια πραγματοποιούνται με τη χρήση λεωφορείου, με αποτέλεσμα την περαιτέρω υποβάθμιση του σιδηροδρόμου, καθώς απαιτείται υπέρμετρο χρονικό διάστημα και μνημειώδης ταλαιπωρία των επιβατών, με αποτέλεσμα το τρένο να καθίσταται ένα εντελώς απωθητικό μέσο μεταφοράς στην περιοχή της Δράμας και ευρύτερα της Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης.
Δεδομένου ότι οι πολίτες της Δράμας έχουν το δικαίωμα να απολαμβάνουν το αγαθό των μετακινήσεων με τρένο, όπως συνέβαινε για πάνω από έναν αιώνα, με ασφαλείς γραμμές και γρήγορες μετακινήσεις.
Δεδομένου ότι οι πολίτες της Δράμας δεν πρέπει να θεωρούνται και να αντιμετωπίζονται από την Πολιτεία ως πολίτες δεύτερης κατηγορίας.
Δεδομένου ότι είναι ανεπίτρεπτο σε μια περιοχή με τεράστια σιδηροδρομική παράδοση, όπως η Δράμα, να χρησιμοποιούνται λεωφορεία για την πραγματοποίηση σιδηροδρομικών δρομολογίων.
Δεδομένου ότι ο σιδηρόδρομος αποτελεί σημαντικό κομμάτι της κοινωνικής και οικονομικής ζωής της Δράμας.
Δεδομένου ότι ο τρόπος με τον οποίον εκτελούνται τα σιδηροδρομικά δρομολόγια Θεσσαλονίκη – Αλεξανδρούπολη αποτελεί ουσιαστικό λόγο για τη μη επιλογή του σιδηροδρόμου λόγω του υπέρμετρου χρονικού διαστήματος που απαιτείται και της μνημειώδους ταλαιπωρίας που πρέπει να υποστούν οι επιβάτες για μια σύντομη σχετικά απόσταση.
Δεδομένου ότι οι πολίτες της Δράμας υφίστανται την οδική απομόνωση της περιοχής και καλούνται να ξεπεράσουν σημαντικά ζητήματα όσον αφορά τις οδικές τους μετακινήσεις.
Δεδομένου ότι η σιδηροδρομική απομόνωση της Δράμας δεν μπορεί να γίνει πλέον ανεκτή.
Ενόψει των ανωτέρω, ερωτάται ο αρμόδιος Υπουργός:
1. Πόσα επιβατικά δρομολόγια εκτελούνται σε καθημερινή βάση στη γραμμή Θεσσαλονίκη – Αλεξανδρούπολη (καθώς και στη γραμμή Αλεξανδρούπολη – Θεσσαλονίκη), με ποιο μέσο εκτελούνται (τρένο – λεωφορείο) και πόσος χρόνος χρειάζεται για την πραγματοποίηση της συγκεκριμένης διαδρομής; Στα σημεία όπου χρησιμοποιείται τρένο, με ποια ταχύτητα αυτό κινείται;
1α. Ειδικά για τη γραμμή Αλεξανδρούπολη – Θεσσαλονίκη, υπάρχει η δυνατότητα άμεσης μετεπιβίβασης στη γραμμή Θεσσαλονίκη – Αθήνα, χωρίς ο επιβάτης να χάνει πολύτιμο χρόνο;
2. Πόσα εμπορικά δρομολόγια εκτελούνται σε καθημερινή βάση στη γραμμή Θεσσαλονίκη – Αλεξανδρούπολη (καθώς και στη γραμμή Αλεξανδρούπολη – Θεσσαλονίκη), με ποια ταχύτητα κινούνται οι αμαξοστοιχίες και πόσος χρόνος χρειάζεται για την πραγματοποίηση της συγκεκριμένης διαδρομής;
3. Ποιος ήταν ο αριθμός των εισιτηρίων με αφετηρία τη Δράμα συνολικά το έτος 2019 και ποιος ήταν ο αριθμός των εισιτηρίων με αφετηρία τη Δράμα συνολικά το έτος 2024;
4. Πότε θα επαναλειτουργήσει ο σιδηρόδρομος στη Δράμα; Πότε συγκεκριμένα θα τεθεί σε λειτουργία η γραμμή Δράμα – Ξάνθη; Πότε συγκεκριμένα θα τεθεί σε λειτουργία η γραμμή Δράμα – Σέρρες;
5. Ποιος είναι ο σχεδιασμός για τη σιδηροδρομική αναβάθμιση της Δράμας; Με ποιον τρόπο θα αναβαθμιστούν οι επιβατικές μετακινήσεις με το τρένο και κυρίως πώς σχεδιάζεται να αποτελέσει ο σιδηρόδρομος μοχλό ανάπτυξης μέσω της αξιοποίησής του για τις εμπορικές μετακινήσεις; Πότε σχεδιάζεται να συνδεθεί η Βιομηχανική Περιοχή της Δράμας με το σιδηροδρομικό δίκτυο; 6. Πότε θα τεθεί σε λειτουργία το τουριστικό τρένο στο Παρανέστι της Δράμας και στα πανέμορφα στενά του Νέστου ποταμού;