“ΤΟ ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑΚΟ ΠΡΟΒΛΗΜΑ ΣΤΗΝ ΚΑΒΑΛΑ! ΘΕΣΕΙΣ ΚΑΙ ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΤΗΣ ΛΑΙΚΗΣ ΣΥΣΠΕΙΡΩΣΗΣ”
Η επίλυση του κυκλοφοριακού προβλήματος είναι αδύνατη με «οράματα» και με “δημόσιες διαβουλεύσεις”, με ψευτορυθμίσεις της κυκλοφορίας και με εισπρακτικά – κατασταλτικά μέτρα, όπως αυτό της “ελεγχόμενης στάθμευσης”, που προωθούν η σημερινή διοίκηση συνεχίζοντας στο δρόμο των προηγούμενων, όπως και το σύνολο των παρατάξεων της “αντιπολίτευσης”.
Το κυρίαρχο ζήτημα είναι πως το κυκλοφοριακό επιδρά στη ζωή των συνδημοτών μας, από την άποψη της ποιότητας της ζωής τους, σε σχέση με τον ελεύθερο χρόνο, το περιβάλλον, την ψυχική και σωματική υγεία…..
Σε όλες τις πόλεις και στη δική μας, κυριαρχεί το απόλυτο αλαλούμ σε ότι αφορά τις ρυθμίσεις των όρων διαβίωσης των λαϊκών στρωμάτων, με αποτέλεσμα να έχουμε πόλεις “τέρατα”, εχθρικές για τους κατοίκους.
Η αφόρητη κατάσταση οφείλεται στον προσανατολισμό και στο μοντέλο “ανάπτυξης”, όπου κυριαρχούν τα επιχειρηματικά συμφέροντα, κυρίως του τουριστικού κεφαλαίου και όχι μόνο (π.χ. επιχειρηματικά σχέδια ENERGEAN για αποθήκευση CO2, με απόλυση των εργαζόμενων στα πετρέλαια και με κρατικές ενισχύσεις), η εμπορευματοποίηση της γης, με το τεράστιο κόστος κατοικίας (ενοίκια, αγορά), με τις αναπλάσεις επί αναπλάσεων που “μπουκώνουν” με χρήμα τους εργολάβους, που καθυστερούν τα έργα και χειροτερεύουν τη ζωή μας, με μελέτες που δεν παίρνουν υπόψη τις βραχυπρόθεσμες και μακροπρόθεσμες λαϊκές ανάγκες….
Αυτή του τύπου την “ανάπτυξη” υπηρετεί και η σημερινή διοίκηση, με την ουσιαστική συμφωνία και των άλλων παρατάξεων, ανάπτυξη που δεν αφορά τις ανάγκες των Καβαλιωτών σε σχέση με την κατοικία τους, την εργασία τους, την μετακίνηση τους, τα έργα υποδομής κ.α..
Στις αιτιάσεις ότι οι προτάσεις μας είναι “ευχολόγια” και ανεφάρμοστες γιατί κοστίζουν, λέμε ότι δεν προτάσσονται γιατί αφορούν στις λαϊκές ανάγκες και όχι στις ανάγκες των ολίγων, για τους οποίους πάντοτε υπάρχει δημοσιονομικός χώρος (τεράστιες κρατικές επιδοτήσεις, πολεμικές δαπάνες ξένες με την άμυνα της χώρας….).
Με βάση τα παραπάνω απαιτείται συνδυασμός βασικών μέτρων:
(α) Αποφασιστική ενίσχυση των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς.
(β) Έργα που θα εξυπηρετούν το συνολικό πλέγμα μετακινήσεων στο δήμο.
(γ) Απομάκρυνση από το κέντρο “πόλων” κυκλοφοριακής έλξης.
(α) ΜΕΣΑ ΜΑΖΙΚΗΣ ΜΕΤΑΦΟΡΑΣ:
Πολλαπλασιασμός δρομολογίων – επέκταση των γραμμών με επιδότηση από τον κρατικό προϋπολογισμό. Ανάθεση έργου στα ΤΑΞΙ, σε δυσπρόσιτες περιοχές. Μελέτη για την δημιουργία δικτύου μέσων σταθερής τροχιάς (τραμ). Μια γραμμή σχοινοτενής (Καλαμίτσα – Περιγιάλι) και μία δακτυλιοειδής πέριξ του κέντρου.
(β) ΕΡΓΑ:
Περιμετρική οδός: Έργο άμεσης προτεραιότητας.
Ανισόπεδοι κόμβοι: Αδιάκοπη ροή της κυκλοφορίας. Τουλάχιστον δύο στα δύο άκρα της πόλης. Στο Φάληρο τα υφιστάμενα γεωμετρικά στοιχεία προσφέρονται. Στο δυτικό άκρο (συμβολή οδών Ομονοίας – Κουντουριώτου – Αμερ. Ερυθρού Σταυρού), αν και η ανισοπεδότητα έχει ιδιαίτερες τεχνικές απαιτήσεις, αποτελεί λύση, αντίθετη με τον κυκλικό κόμβο που κατασκευάστηκε και τις άλλες παρεμβάσεις στην Κουντουριώτου που δυσχεραίνουν το κυκλοφοριακό.
Ανισόπεδες διαβάσεις πεζών (υπόγειες ή εναέριες), κυρίως στις περιοχές με μεγάλη κυκλοφορία.
Χώροι στάθμευσης περιφερειακά του κέντρου: Στις δύο κύριες εισόδους του κέντρου (Φάληρο, περιοχή Καμάρες).
Σε συνδυασμό με τα παραπάνω τα Parking του κέντρου προοδευτικά να αποδυναμωθούν και οι εκτάσεις τους να επανέλθουν στις προβλεπόμενες από το Σχέδιο Πόλης χρήσεις.
Αδιαπραγμάτευτη προϋπόθεση η κατασκευή των Parking αποκλειστικά από Δήμο-Κράτος και η χρήση τους με μηδενικό ή συμβολικό τίμημα.
(γ) ΑΠΟΜΑΚΡΥΝΣΗ ΑΠΟ ΤΟ ΚΕΝΤΡΟ ΠΟΛΩΝ ΕΛΞΗΣ ΚΙΝΗΣΗΣ
Υπεραστικό Κ.Τ.Ε.Λ.: Προτείνεται και από το Γ.Π.Σ..
Ι.Κ.Α.: Αποκέντρωση των υπηρεσιών υγείας στα πλαίσια ενός αστικού δικτύου μονάδων πρωτοβάθμιας περίθαλψης.
Δημόσιες Υπηρεσίες: Αποκέντρωση υπηρεσιών σε περιφερειακά σημεία της πόλης.
ΣΥΝΤΗΡΗΣΗ ΤΟΥ ΟΔΙΚΟΥ ΔΙΚΤΥΟΥ
Η συνεχής συντήρηση του οδικού δυναμικού του Δήμου, για πολλά χρόνια είναι ελλιπέστατη και όπου γίνεται, είναι πρόχειρη και κακότεχνη, με συνέπεια να έχει συσσωρευτεί τόσος όγκος απαιτήσεων σ’ όλη την έκταση του Δήμου, σε κύριες αρτηρίες και στις γειτονιές που να ισοδυναμεί με ένα μεγάλο έργο, ΠΟΥ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ προγραμματίζεται και να χρηματοδοτείται αυτόνομα και όχι με περισσεύματα του προϋπολογισμού.
ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΣΗΡΑΓΓΩΝ
Οδός Τενέδου – Δικαστικό Μέγαρο – Περιοχή Ιχθυόσκαλας: Το κυκλοφοριακό στην περιοχή θα οξύνεται. Στην περιοχή υφίσταται η αντίφαση η μεν Τενέδου να είναι μία – αν και αστική – οδός ταχείας κυκλοφορίας και από την άλλη η περιοχή να απαιτεί μία συνολική ανάπλαση, με απομάκρυνση των οχληρών δραστηριοτήτων (τσιμέντα. ιχθυόσκαλα κλπ), με επέκταση του ενεργού θαλασσίου μετώπου της πόλης, με δραστηριότητες αναψυχής και περιπάτου. Τίθεται λοιπόν θέμα άμεσης προτεραιότητας η παράκαμψη όλης της περιοχής ιχθυόσκαλας, με έργο που θα συνδέει απ’ ευθείας το Δημοτικό Στάδιο με την Καλαμίτσα μέσω σήραγγας κάτω από την Κηπούπολη.
Καβάλα 21-06-2025
ΓΙΑ ΤΗ ΛΑΙΚΗ ΣΥΣΠΕΙΡΩΣΗ
ΠΟΤΟΛΙΑΣ ΧΡΗΣΤΟΣ
ΔΗΜΟΤΙΚΟΣ ΣΥΜΒΟΥΛΟΣ