ΙΣΤΟΡΙΚΗ ΑΝΑΔΡΟΜΗ
Η μετάδοση των χαρμόσυνων νέων από την έκβαση των Βαλκανικών πολέμων την εποχή εκείνη γίνονταν με ραδιοτηλεγραφήματα, τα οποία το επιτελείο του Στρατού τα έδινε στις εφημερίδες , οι οποίες με πηχυαίους τίτλους τα δημοσίευαν προσθέτοντας διθυραμβικά σχόλια για τους πρωταγωνιστές και τις νίκες του Ελληνικού Στρατού και του Ναυτικού.
Η Απελευθέρωση της Καβάλας αποτυπώθηκε όμως και με άλλους τρόπους, όπως συνηθίζονταν την εποχή εκείνη. Κυκλοφόρησε ειδικό λιθόγραφο. Τότε αρχές του 20ου αιώνα, μια έγχρωμη λιθογραφία, μια λαϊκή εικονογραφία ήταν πολύ εντυπωσιακή για την λαϊκή φαντασία από ό,τι μια φωτογραφία.
Η λιθογραφία ως τεχνική εκτύπωση εικόνων έχει την απαρχή της περίπου στα μέσα του 17ου αιώνα. Για να γίνει ένα λιθογράφημα, όπως γράφουν οι ειδικοί, ο καλλιτέχνης σχεδιάζει το έργο του πάνω σε ασβεστολιθική πλάκα και μετά από σειρά τεχνικών διαδικασιών το εκτυπώνει σε χειροκίνητο πιεστήριο.
Όταν είναι έγχρωμες οι λιθογραφίες, όπως στη περίπτωση μας, το κάθε χρώμα μπαίνει σε ξεχωριστή λίθινη πλάκα. Μια τέτοια σειρά των λιθογραφιών έχει στην κατοχή του το Ίδρυμα “Ιωσήφ και Εσθήρ Γκανή” στα Γιάννενα τα οποία παρουσίασε σε ειδική έκθεση στην πρωτεύουσα της Ηπείρου με τίτλο: “το λιθογραφημένο χρονικό” των ενδόξων Βαλκανικών πολέμων 1912-13”. Μια τέτοια λιθογραφία υπάρχει και για την Καβάλα.
Την αγγελία απελευθέρωσης της Καβάλας και της ένταξης της στον Εθνικό κορμό έκανε ο Πλωτάρχης Αντώνης Κριεζής από το μπαλκόνι, που υπήρχε τότε, από το κτίριο του Οθωμανικού διοικητηρίου. Υπάρχει η ανάλογη φωτογραφία την οποία τράβηξε ο Ελευθέριος Καζάνης που ήταν ζωγράφος, χαράκτης, φωτοτσιγκογράφος και φωτογράφος.
Γεννημένος στην Ήπειρο το 1861 ακολουθούσε τον νικηφόρο Ελληνικό στρατό. Στο Ελληνικό Λογοτεχνικό και Ιστορικό Αρχείο (ΕΛΙΑ)- Μορφωτικό Ίδρυμα Εθνικής Τραπέζης (ΜΙΕΤ) υπάρχει το πλούσιο φωτογραφικό του αρχείο Ο Καζάνης είχε ηπειρώτικη, βλάχικη καταγωγή.
Σπούδασε, από το 1876, στο Σχολείο των Τεχνών, με δάσκαλο τον Νικηφόρο Λύτρα στη ζωγραφική και τον Αριστείδη Ροβέρτο στη χαρακτική, απεβίωσε στην Αθήνα το 1930. Η φωτογραφία αυτή βρίσκεται σε κάδρο στο Ιστορικό Μουσείο της Ύδρας.
Το Πολεμικό Ναυτικό με την έναρξη των Βαλκανικών πολέμων ανέθεσε σε καταξιωμένους ζωγράφους να ζωγραφίσουν τις περιοχές που απελευθερώνονταν αλλά και τις μάχες που γίνονταν.
Η Απελευθέρωση της Καβάλας αποτυπώθηκε από τον Βασίλειο Χατζή, σημαντικό εκπρόσωπο της ομάδας των Ελλήνων θαλασσογράφων. Ο Βασίλειος Χατζής (1870-1915), έζησε στην Πάτρα και εμπνεύσθηκε κυρίως από το λιμάνι της.
Διακρίθηκε για τις πολεμικές θαλασσογραφίες που έφτιαξε κατά τη διάρκεια των Βαλκανικών Πολέμων κατά παραγγελία της ελληνικής κυβέρνησης. Ανάμεσά τους, η Ναυμαχία της Έλλης, ο Στόλος του Αιγαίου σε Βραδινή Περιπολία (Ναυτικό Μουσείο της Ελλάδος), η απελευθέρωση της Καβάλας. Ο πίνακας αυτός βρίσκεται σε μόνιμη έκθεση στην Εθνική Πινακοθήκη στην Αθήνα.
—————————————————————————————
Επιμέλεια: Κώστας Παπακοσμάς
ΙΣΤΟΡΙΚΗ ΑΝΑΔΡΟΜΗ
Η μετάδοση των χαρμόσυνων νέων από την έκβαση των Βαλκανικών πολέμων την εποχή εκείνη γίνονταν με ραδιοτηλεγραφήματα, τα οποία το επιτελείο του Στρατού τα έδινε στις εφημερίδες , οι οποίες με πηχυαίους τίτλους τα δημοσίευαν προσθέτοντας διθυραμβικά σχόλια για τους πρωταγωνιστές και τις νίκες του Ελληνικού Στρατού και του Ναυτικού.
Η Απελευθέρωση της Καβάλας αποτυπώθηκε όμως και με άλλους τρόπους, όπως συνηθίζονταν την εποχή εκείνη. Κυκλοφόρησε ειδικό λιθόγραφο. Τότε αρχές του 20ου αιώνα, μια έγχρωμη λιθογραφία, μια λαϊκή εικονογραφία ήταν πολύ εντυπωσιακή για την λαϊκή φαντασία από ό,τι μια φωτογραφία.
Η λιθογραφία ως τεχνική εκτύπωση εικόνων έχει την απαρχή της περίπου στα μέσα του 17ου αιώνα. Για να γίνει ένα λιθογράφημα, όπως γράφουν οι ειδικοί, ο καλλιτέχνης σχεδιάζει το έργο του πάνω σε ασβεστολιθική πλάκα και μετά από σειρά τεχνικών διαδικασιών το εκτυπώνει σε χειροκίνητο πιεστήριο.
Όταν είναι έγχρωμες οι λιθογραφίες, όπως στη περίπτωση μας, το κάθε χρώμα μπαίνει σε ξεχωριστή λίθινη πλάκα. Μια τέτοια σειρά των λιθογραφιών έχει στην κατοχή του το Ίδρυμα “Ιωσήφ και Εσθήρ Γκανή” στα Γιάννενα τα οποία παρουσίασε σε ειδική έκθεση στην πρωτεύουσα της Ηπείρου με τίτλο: “το λιθογραφημένο χρονικό” των ενδόξων Βαλκανικών πολέμων 1912-13”. Μια τέτοια λιθογραφία υπάρχει και για την Καβάλα.
Την αγγελία απελευθέρωσης της Καβάλας και της ένταξης της στον Εθνικό κορμό έκανε ο Πλωτάρχης Αντώνης Κριεζής από το μπαλκόνι, που υπήρχε τότε, από το κτίριο του Οθωμανικού διοικητηρίου. Υπάρχει η ανάλογη φωτογραφία την οποία τράβηξε ο Ελευθέριος Καζάνης που ήταν ζωγράφος, χαράκτης, φωτοτσιγκογράφος και φωτογράφος.
Γεννημένος στην Ήπειρο το 1861 ακολουθούσε τον νικηφόρο Ελληνικό στρατό. Στο Ελληνικό Λογοτεχνικό και Ιστορικό Αρχείο (ΕΛΙΑ)- Μορφωτικό Ίδρυμα Εθνικής Τραπέζης (ΜΙΕΤ) υπάρχει το πλούσιο φωτογραφικό του αρχείο Ο Καζάνης είχε ηπειρώτικη, βλάχικη καταγωγή.
Σπούδασε, από το 1876, στο Σχολείο των Τεχνών, με δάσκαλο τον Νικηφόρο Λύτρα στη ζωγραφική και τον Αριστείδη Ροβέρτο στη χαρακτική, απεβίωσε στην Αθήνα το 1930. Η φωτογραφία αυτή βρίσκεται σε κάδρο στο Ιστορικό Μουσείο της Ύδρας.
Το Πολεμικό Ναυτικό με την έναρξη των Βαλκανικών πολέμων ανέθεσε σε καταξιωμένους ζωγράφους να ζωγραφίσουν τις περιοχές που απελευθερώνονταν αλλά και τις μάχες που γίνονταν.
Η Απελευθέρωση της Καβάλας αποτυπώθηκε από τον Βασίλειο Χατζή, σημαντικό εκπρόσωπο της ομάδας των Ελλήνων θαλασσογράφων. Ο Βασίλειος Χατζής (1870-1915), έζησε στην Πάτρα και εμπνεύσθηκε κυρίως από το λιμάνι της.
Διακρίθηκε για τις πολεμικές θαλασσογραφίες που έφτιαξε κατά τη διάρκεια των Βαλκανικών Πολέμων κατά παραγγελία της ελληνικής κυβέρνησης. Ανάμεσά τους, η Ναυμαχία της Έλλης, ο Στόλος του Αιγαίου σε Βραδινή Περιπολία (Ναυτικό Μουσείο της Ελλάδος), η απελευθέρωση της Καβάλας. Ο πίνακας αυτός βρίσκεται σε μόνιμη έκθεση στην Εθνική Πινακοθήκη στην Αθήνα.
—————————————————————————————
Επιμέλεια: Κώστας Παπακοσμάς